Oscarsgalan 2014
Söndag natt satt jag bänkad. Efter uppvärmning med röda mattan i bakgrunden samtidigt som jag körde FM med Erik så var det inga problem att hålla sig vaken tills det hela drog igång.
Inför det hela har jag givetvis hunnit se alla filmer i de flesta kategorierna (jag hann inte få tag i och se mer än en i bästa utländska film t.ex.)
Galan var överlag en rätt bra gala. Ellen höll det hela på en skön nivå och fick det hela att kännas mer som en samling med vänner än som en klubb för inbördes beundran som det så lätt blir. Det visade sig allra tydligast i det foto som togs som, som jag förstår det, slog rekord som mest retweetade bild någonsin. Inte undra på när man klämmer in så många stora personer i ett så unikt och spontant fototillfälle. Fantastiskt tillfälle.
Pizzatilltaget (Ellen tog in tre riktiga pizzor med ett pizzabud och gick runt och bjöd till de i publiken som ville ha) var också det något som stärkte den uppsluppna stämningen.
Genuin känsla av glädje mitt i all firmafest.
Prismässigt är jag rätt så nöjd. Om inte min favorit vann så vann typ det jag tyckte var näst bäst i de flesta av fallen så jag kan absolut inte klaga. En kort genomgång av några av priserna:
Bästa film - 12 Years a Slave
Helnöjd. Var ett tag rädd att lite överskattade Gravity (som kammade hem flest Oscars av alla) skulle vinna eller i värsta fall att American Hustle, som jag inte alls gillade av ett antal anledningar, skulle falla kritiker i smaken.
Segern gick dock till 12 Years a Slave, den film som var absolut bäst genomförd från början till slut av de nominerade. Den andra två som jag hade kunnat acceptera som vinnare var The Wolf of Wall Street eller Dallas Buyers Club.
Michael Fassbender, Lupita Nyong'o och Chiwetel Ejiofor.
Här kunde jag egentligen inte riktigt välja mellan Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) och Matthew McConaughey, båda var grymt imponerande i sina roller. Jag hade alltså blivit glad så länge någon av dem fick priset och det gick också till den sistnämnde. Båda hade karaktärer som utsattes för olika typer av svåra prövningar, men ändå fortsatte och aldrig gav upp.
Bästa kvinnliga huvudroll - Cate Blanchett (Blue Jasmine)
Ett av få priser där jag inte helt visste vad jag tyckte. Det var många bra prestationer, men inte någon som jag känner var superbt fantastisk och minnesvärd. Jag själv hade nog efter noga övervägande gett Meryl Streep (August: Osage County) ännu en Oscar för sin mycket urflippade och tragiska karaktär. Cate Blanchett (som för övrigt också spelade en tragisk karaktär) och Sandra Bullock (Gravity) var ungefär lika bra. Tråkigt nog brydde jag mig inte så mycket om denna kategori i år, ingen speciell favorit.
Bästa manliga biroll - Jared Leto (Dallas Buyers Club)
Många bra i denna kategori. Min favorit var Barkhad Abdi (Captain Phillips) som övertygade stort i sin roll som somalisk som båtkapare. Jared Leto, som priset gick till, var dock min nummer två och gjorde också en grym prestation så jag är absolut nöjd ändå.
Jared Leto och Matthew McConaughey.
Bästa kvinnliga biroll - Lupita Nyong'o (12 Years a Slave)
Denna kategori känner jag inte att det skulle vara nå't snack, Lupita skulle ha den och så är det bara. Fruktansvärt bra i den svåra rollen som slav/älskarinna till filmens inombords plågade antagonist, spelad av Michael Fassbender. Övriga nominerade var helt okej, men en bra bit ifrån. Närmast var Jennifer Lawrence (American Hustle, Jennifer var en av mycket få ljuspunkter i denna film tillsammans med musiken).
Bästa regissör - Alfonso Cuarón (Gravity)
Den kategori jag är mest oenig med juryn. Tycker egentligen på ett sätt att det är lite märkligt att ge en Oscar till någon som regisserar i princip bara en person i en hel film. Men visst, han fick fram känslorna ur Bullock bra, dock inte i närheten lika som vissa andra. Jag hade definitivt gett statyetten till Steve McQueen (12 Years a Slave) eller Martin Scorsese (The Wolf of Wall Street) som båda fick fram löjligt bra resultat, känslor och samspel i respektive film.
Bästa originalmanus - Spike Jonze (Her)
Varken bu eller bä, helt okej för mig. Innovativ filmidé så jag kan absolut förstå valet ur den synpunkten. Jag hade lika gärna kunnat se priset gå till Dallas Buyers Club eller Nebraska.
Bästa manus efter förlaga - John Ridley (12 Years a Slave)
Jag har inte läst något ur originalhistorien, men att få ner det till en film kan säkerligen inte varit lätt. Ridley har garanterat gjort ett hästjobb. Jag hade inte blivit ledsen om priset gått till The Wolf of Wall Street heller.
Bästa animerade film - Frozen
Här har jag bara sett en film och faktiskt, utan att ha sett de andra filmerna, kan jag inte tänka mig att någon annan skulle kunna slå den. Frozen gjorde något som jag inte trodde skulle gå, den väckte upp mitt insomnade Disneyhjärta och fick mig att än en gång drömma mig iväg, på samma sätt som jag gjorde som ung. Den har något speciellt helt enkelt och jag blev mycket mer tagen än vad jag kunde nånsin kunde tro att jag skulle bli.
Gick som en glad tönt och sjöng på låtarna dagarna efter. Men det är skönt att vara töntig, så länge man är sig själv.
Bästa foto - Emmanuel Lubezki (Gravity)
Snygg var den absolut (det är det visuella filmen lever på) så jag har inget problem alls med att Oscarn gick dit. Kändes ganska väntat.
Bästa klippning - Alfonso Cuarón, Mark Sanger (Gravity)
Samma sak här, snyggheten vinner. Men jag hade lika gärna sett Oscarn gå till 12 Years a Slave.
Bästa scenografi - Catherine Martin, Beverley Dunn (The Great Gatsby)
Helt rätt. Gatsby var inte nominerad till någon av de största priserna (den borde varit inom bästa film, snarare än American Hustle till exempel) så jag är mycket nöjd att den fick den uppmärksamhet den förtjänar med två Oscars där detta var den ena. Riktigt snygg film med stora balscener och annat flärdfullt.
Bästa kostym - Catherine Martin (The Great Gatsby)
Samma sak här som ovan och förtjänar absolut Oscar för den stora mängd snygga klädalster som visas upp.
Har länkat i tidigare blogginlägg, men värd att länka igen.
Bästa sång - Let it go (Frozen)
Trots hård konkurrens från självaste U2 som skrev en låt till filmen om Nelson Mandela så plockade till min stora glädje Frozen hem en Oscar till. Svenska versionen av Let it go (Slå dig fri) är i mitt tycke ännu bättre.
Bästa ljud och bästa ljudredigering - En massa namn (Gravity)
Även här känns det lite märkligt att ge pris till Gravity. Det är en person det fokuserar på som typ pratar med två typer av ljud filmen igenom, inne i rymddräkten och utanför rymddräkten. I övrigt är det inte så mycket ljudeffekter som sticker ut specielli mitt tycke. Minimalistiskt snarare. Hade hellre gett The Hobbit: Desolation of Smaug båda priser.
Bästa specialeffekter - Timothy Webber, Chris Lawrence, David Shirk, Neil Corbould (Gravity)
Kan absolut gå med på det, även om jag gärna också sett The Hobbit: Desolation of Smaug ta priset.
SÅ, det var merparten av priserna och mina tankar om det hela. Sammantaget som sagt så är jag nöjd. Gravity fick lite väl många priser, men de viktigaste priserna gick relativt rätt överlag.
Nu blickar vi framåt mot ett nytt filmår och längtar efter nästa gala. Tack och hej!
Kommentarer
Trackback