Höjdhoppscomeback, hårdrocksspelning och melodifestival

En salig blandning i den rubriken. De två sista kan dock sägas höra ihop med tanke på att det var två rocklåtar med i gårdagens deltävling, men det är inte det jag syftar på här.
 
Strax innan fyra igår åkte jag in till Friidrottens Hus och kollade på tävlingen RödBlå Vinter där fokus främst låg på damernas höjdhopp med ett riktigt högklassigt startfält. Förutom hemmahoppet Emma GT hade publiken lockats dit av Blanka Vlašić som gjorde sin officiella comeback efter lång skadefrånvaro.
Tävlingen gick ungefär som man hoppades, Emma vann (1.94, tangerat hallrekord), och Blanka klarade två höjder, 1.86 och 1.90. Ingen floppcomeback och folk verkade nöjda och glada.
Att gå förbi Blanka och utbyta blickar (ibland får man faktiskt skryta lite) i korridoren inför tävlingen är naturligtvis också en bonus :)
 
Efter tävlingen åkte jag med treans spårvagn till via Majorna till Valand. På spårvagnen började ett gammalt original tjôta med mig och vi småsnackade lite större delen av resan tills han gick av. Trevligt och härligt göteborgskt!
Framme vid Valand promenerade jag runt avenyn i ungefär en timme och gick sedan in på Valand och mötte upp med flera gamla barndomskamrater. Vi skulle nämligen se en annan barndomskamrat spela med sitt hårdrocksband, Ravaged.
Efter lite snack och en halvtimmes skön konsert drog vi alla, plus kompisen i bandet, vidare till ett ölhak som skulle ha massa ölsorter sades det. I mitt tycke dock en massa äckliga ölsorter. Ale visste de knappt vad det var och den aleaktiga ölen jag fick smakade diskvatten. Bläsch. Trevligt umgänge dock!
Framåt tretiden stack jag och en av kompisarna hemåt med bussen och sedan delade vi en taxi ut till Romelanda (bussar hit ut på natten, eller rättare sagt efter klockan sju, är bara att glömma).
 
Idag har jag varit småbakis, spelat lite FM och kollat gårdagens melodifestival. Jag tyckte tre av bidragen var helt okej och naturligtvis åkte samtliga dessa tre ut. Två direkt och en efter andra röstningsomgången.
Jag brukar inte hålla med Aftonbladets nöjeskritiker Markus Larsson, men efter denna deltävling skrev han för en gångs skull lite vettiga saker. Roligast är det nedan:
 
"Med tanke på att tävlingen ­ofta går ut på hur stora kändisar deltagarna hunnit bli bland ­barnen skulle Oscar Zia kunna stå på huvudet och läsa högt från en påse ostbågar och ändå gå ­vidare."
 
Så är det nuförtiden, jojamensan.
 
Imorrn blir det jobb.
 
Guld till Sverige i OS i all ära, men när vi ändå är inne på idrott så är det detta som gör mig mest imponerad just nu:
 

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback