Facebookdöden

Verkar som att Facebook går en långsam död till mötes. Försämrande gradvis av hur saker visas i nyhetsfeeden.
Förr kunde man se allt, nu kommer bara vissa random saker. Därför skapade jag två egna listor för mina vänner.
Grejen är att i dessa listor ingår inte sådant som kommer från sidor jag gillar. Det från sidorna kommer i nyhetsfeeden. Alltså måste jag följa TRE listor bara för att jag inte kan inkorporera de två jag själv gjort i nyhetsfeeden.
 
Nyhetsfeed: Visar i nuläget saker från sidor jag gillar samt lite random utvalda från vänner som jag inte vet hur det väljs ut. Ska försöka gå in och blocka alla personer på listan så det åtminstone bara kommer från sidor jag gillar där. Blir lättare att hålla reda på då med nedanstående listor som komplement.
Lista 1: För närmre vänner som jag vill se allt ifrån.
Lista 2: För lite mer begränsade posts från inte lika nära vänner.
 
Förut var det på följande vis: ALLA kom i nyhetsfeeden och du kunde gå in på varje person en och en och välja vilka typer av uppdateringar du ville se från respektive person. DET var både smidigt och bra. Så som det är omgjort nu är urfånigt.
Har någon något magiskt knep på hur man får in de nya listorna i nyhetsfeeden så ös på. Jag hittar det då inte.
 
Tänk hur allting kommit och sedan förstörts och långsamt dött ut:
 
Skunk - Jävligt kul när det kom och man kunde lägga in en massa fula bilder hur som helst på en egen profilsida. Led dock av sin egen enkelhet och folk lämnade snart för Lunarstorm.
Aftonbladets chatt - Lite parallellt med Skunk satt mången folk på de fantastiska chattsidorna på Aftonbladet; Saftbaren, Entrén, Discot och så vidare (jag gillade Saftbaren mest, det lät skönast). Jag kan inte komma på någon liknande chattservice egentligen som varit så fri som Aftonbladet ändå var ett tag. Tyvärr kunde inte alla sköta sig och det ledde till slut till att chatten stängdes.
Lunarstorm - Det community som jag gillat mest. Visst, det var mycket fjortiserier och många mindre begåvade inlägg på det allmänna Klotterplanket, men det var lättanvänt och förändrades bara på små punkter och hade trevliga funktioner. Fram tills att man sköt sig själva i foten genom att göra om allt till megafloppen LS8 var det ett helskönt forum.
MSN - Medan Aftonbladets chatt höll på att dö ut växte MSN fram. I många år stod sig MSN starkt. Man mötte visserligen inte nya människor i samma utsträckning som på Aftonbladet, men man kunde hålla kontakten bra med andra eftersom man visste att de var inloggade med snack som huvudfokus (till skillnad från exempelvis Facebook där man inte nödvändigtvis måste vara inloggad för att vilja chatta, man kan vilja kika runt på annat). MSN dog ut ungefär i takt med att Facebook växte sig starkare eftersom man kunde göra så mycket mer än att chatta där, plus att andra chattprogram, framför allt Skype, började konkurrera på allvar.
Jippii - Spelsida för småspel som man spelade mot andra online, typ minigolf, sänka skepp och biljard. Näst bästa chattforumet efter att Aftonbladets chatt gått i graven. Även detta dog ut, antagligen av för dåliga reklamintäkter eller att ingen orkade underhålla det eller nå't. Senaste versionen jag såg (sidan var nämligen ganska global) var typ en variant från England.
Bilddagboken - Som en sorts mjukövergång till det som komma skulle, Facebook. Bilddagboken (som numera går under namnet dayviews) var ganska simpel. Man kunde lägga upp bilder dag för dag, det var/är hela konceptet. Problemet var väl att Facebook tog över och de flesta användare försvann ungefär lika snabbt som de kom.
Facebook - Jätten på listan naturligtvis. Tog över hela världen med sin lättillgänglighet för såväl bildhantering som nätverkande. Lite för plåttrig i början, men fick sedan en allt snyggare design. Dessvärre varar inget i evighet och fokus flyttades från att underlätta för användarna till att göra sidan alltmer kommersiell, begränsande och selekterande. Går långsamt mot sin död likt sina föregångare. Hade troligen sin peak för ungefär två år sedan.
? - Vad nästa steg blir är svårt att säga. Än så länge står sig Facebook ändå starkt, men irritationerna har börjat att gro och det brukar vara början på slutet. Att Facebook skulle "bättra sig" känns lite otroligt i nuläget, men man kan ju alltid hoppas. I annat fall.. vem blir nästa att plocka upp nätverkandets stafettpinne?
 
Bubblare: Helgon, Okej-chatten, Skype, Hamsterpaj, Youtube.
 
---
 
Såja, där fick man ur sig lite! Notera att listan ovan givetvis är ganska subjektiv och med nätverkande som utgångspunkt. Som helhet är givetvis exempelvis Youtube naturligtvis större än vad Jippii någonsin var.
 
 
 
Jag var ganska ensam om att gilla denna låt i Eurovision. Absolut, texten är urtöntig, men melodin i refrängen är riktigt skön.

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback