Om jag var vädergud

Tog mig en ledig dag idag. Eller ja, nästan ledig, fick jobba lite hemifrån ändå.
 
Man behöver sina egna stunder ibland. Speciellt på hösten av någon anledning.
Oktober har kommit att bli en av mina favoritmånader. Som liten/yngre tyckte jag hösten var värdelös, men sen började man uppskatta den och förstå hur vacker den faktiskt är. Oktober speciellt då det känns som att färgexplosionen är som störst.
Sen att just oktober kom att bli speciellt ett kort tag av andra anledningar är en annan sak.
 
November däremot är ingen hit, inte heller januari, februari eller mars. December är julmånad och massa mys, i april börjar våren komma så smått. Maj, juni, juli och augusti är oftast underbara medan september är något av en oviss övergångsperiod till oktober.
 
Om jag fick bestämma väder totalt så skulle jag ha sommar från 1 januari till 1 oktober. Oktober skulle vara fortsatt härligt höstlig. Hösten skulle sedan mjukt övergå till vinter i november (som helt skulle sakna det äckliga gråa och blöta rusk som november brukar bjuda på). December skulle vara vit hela månaden fram till tolvslaget på nyårsnatten. Då skulle det raskt börja gå över mot den sommarvärme som jag önskar från 1 januari.
"Våren då??" säger många av er chockat. Äh, jag har aldrig varit någon större fan av våren. Den liksom bara är. Man sitter bara och väntar på sommaren. "Jamen på våren spricker ju allting ut så vackert och vintern försvinner!" Visst, men det kan det lika gärna göra från min sommartid 1 januari. Det går liksom ihop med den skillnaden att det blir bra mycket varmare än det är på tidiga våren.
 
SÅ skulle jag vilja ha det!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback