Dagens jobb och kvällens oro

Del 1 - Reporter Björkman reser runt
Åkte strax efter åtta på morgonen direkt från Falkenberg till Mölndal. Där tog jag en buss som jag hoppade av ett par hållplatser för tidigt, men letade mig sedan ändå fram till målet som var arenan Åby Friidrott. Väl där tog jag ett antal bilder innan jag mötte upp med en trevlig prick som jag skulle intervjua till hemsidan inför helgens Folksam Challenge. Efter en bild även på honom med arenan i bakgrunden stack vi bums till Mölndals AIK:s kansli för själva intervjun då han gärna ville vara uppkopplad och tillgänglig i klubbstugan såhär dagarna innan tävling.
 
Efter intervjun stack jag till närmsta busshållplats och tog en buss med en rutt som visade sig vara en mycket lång omväg mot stan. Jag valde den bussen eftersom jag då inte skulle behöva några byten, men fick alltså istället en lång resa. Jag försvann ut öster om Mölndal igenom flera samhällen där det speciellt i slutet var massor med supersnofsiga hus. Kände mig en aning fattig i plånkan.
Till slut nådde vi ändå Korsvägen och jag bytte till Grön hemåt Kungälv.
 
Del 2 - Detektiv Björkman löser fallet med det hemliga numret
Plötsligt under kvällen får jag ett SMS. I SMS:et står "Har 2 nummer till dig Richard Björkman. Vilket är rätt???" Jag, som genast blir nyfiken på sådant, svarar bums att jag är jag och undrar vem som frågar. Samtidigt sitter jag och chattar med Björkman senior på facebook och han säger naturligtvis genast "Tycker inte du ska svara, du har ju bara ett nummer." och följer sedan upp med "Om någon verkligen vill nåt så kan de ju underteckna eller meddela vad de vill. Det kan ibland vara så att man svarar till ett dyyyyrt nummer."
Björkman junior börjar genast tänka i negativa banor och frukta det värsta, att någon vill stjäla mitt nummer för dyra SMS-lån eller liknande. Då får jag svar på mitt SMS: "Det är din härskare Martin Lindberg".
 
Det är nu detektivarbetet börjar.
Först och främst googlar jag givetvis numret, men finner till min stigande oro att det inte finns på varken eniro eller hitta.se. Nästa steg blir att logga in på Comviq.se och starta deras mycket bra kundservicechatt. Där hör jag mig för om de kan se trafik och aktiviteter under senaste kvarten, men får till svar att detta endast kan ges när nästa faktura sammanställs. Nitlott där alltså.
Det är nu dags att googla efter själva namnet. Tyvärr finns det väldigt många Martin Lindberg i Sverige och ingen känner någon jag känner. Jag drar då till med ett wild card och börjar söka efter mig själv istället för att se hur enkelt man kan få tag i mina personuppgifter. Det är nu jag äntligen finner mitt första spår..
 
När jag söker efter min adress i Falun ser jag även övriga namn i trappuppgången. Här finns ingen Martin, men däremot ett annat förnamn med efternamnet Lindberg. Kugghjulen börjar snurra. Kan det vara så att Martin har en släkting i samma trappuppgång och.. just det, det är där alla bitar faller på plats.
Jag tar fram min mobil och ser min lista över senaste tio mottagna nummer. Där, äntligen, får jag lösningen på kvällen mysterium. Ett av numren är det hemliga numret. Ett nummer som ringde mig för ungefär två veckor sedan och var intresserad av lägenheten som jag ju ska flytta ut ifrån.
 
Fallet är avslutat! Detektiv Björkman förseglar akten och låser arkivskåpet, mycket nöjd med sin slutledningsförmåga.
 
 
 
Mindre lyckad detektiv.

Kommentarer
Postat av: Jonna, Ida & Anna-Maria

Svar: YO! Låten heter Midnight City med M83!

Svar: Tackar!
Richard

2013-08-03 @ 11:16:05
URL: http://thecobe.blogspot.com

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback