Alla irrar runt på stan

Ja, fort går det. Denna vecka har börjat och är redan planerad så att det känns som att den kommer ta slut redan när den börjat.
 
Helgen senast då? Bara fin, undantaget lite tågstrul.
 
Tågresa till Uppsala
Eftersom jag har Västtrafikkort regionen runt så kan man på en viss typ av SJ:s tåg åka på kortet. Detta utnyttjade jag och bokade biljetten på lördagen till Uppsala från Töreboda vid regiongränsen. Kontrollanten på tåget var dock av småbistert format. Jag trodde det räckte att man visade sitt kort och kvitto på att man köpt det, men tydligen skulle man även ha kvitto från första stämplingen. Jag sa mest okej, jag fattar, men damen fortsatte älta det hela till förbannelse med diverse lösa hot om att jag kanske borde gå av någonstans och skaffa kvitto innan jag kan åka vidare. Jag fattade ju att hon inte skulle verkställa något av det hon hasplade ur sig, men jag blev inombords hyfsat irriterad på tjatet. Inte minst när en äldre dam senare har samma problem och endast får en kort tillsägelse typ "Du måste ha kvitto från bussen, skaffa det." och sen inget mer. Ska bli så skönt när man blir äldre och kan komma undan en massa gnäll med den enkla förklaringen att man har den ålder man har, ack och ve.
Resten av resan gick i alla fall bra, inget problem med bytet i Stockholm mer än att jag aldrig varit någon större fan av den stationens struktur.
 
Helgen i Uppsala
Finfina puckar! Framme i Uppsala under lördagens seneftermiddag och överräckte inflyttningspresent (belgisk choklad bland annat) samt började dekorera tre smörgåstårtor.
Vid 18-tiden kom de flesta andra gästerna och partykvällen kunde ta sin början. Jag kände de flesta sedan tidigare och stämningen var bara glad och avslappnad. Jelloshotsen och min punsch gick åt, musiken var ytterst blandad och jag fick svinga mina lurviga i några uppskattade buggvändor.
Plötsligt var klockan runt halv tolv och vi skulle iväg ut till ett ställe som hette Flustret. Inträdet gick på 140 hemska, galna spänn men väl inne gick det ekonomiskt bättre då jag plötsligt fick en rom och cola av Robert och endast köpte en fatöl själv.
Musiken minns jag inte mycket av, men det var väl som vanligt och jag satt mest och konverserade vid ett VIP-bord (det stod en "reserverat"-skylt på det, men ingen var där när vi kom, höhö).
På hemvägen blev det MAX med en stor skock får som trängdes. Skapa kö, vad är det? Jag började i en "kö" men när jag väl var framme i kassan stod jag snarare mellan två köer och hade två kassor att välja på. Fördelaktigt.
Taxi hem och vi försvann in i sömnens värld runt halv fem. Zzz.
 
Tågresan hem
Från Uppsala var det inga problem, men efter bytet i Stockholm började strulet.
Jag gick av mitt tåg med en halvtimme till godo till mitt nästa tåg, tittade upp mot tavlan och noterade att tåget 17.25 till Göteborg skulle gå från spår 12, samma ställe där jag gått av på lördagen när jag kom till Stockholm.
På perrongen stod ett tåg som skulle avgå 17.14, också det mot Göteborg. Mjaha, det var väl inte så smidigt att ha två till Göteborg på samma spår så tätt inpå varandra, tänkte jag. Många som gick runt där såg också lite förvirrade ut och konduktören utanför tåget fick tillrättavisa många människor.
17.14-tåget försvann i alla fall på utsatt tid och mitt tåg kom. Trodde jag ett bra tag i alla fall. Efter att tåget hade passerat Södertälje kom konduktören, kollade på min biljett och sa att jag var på fel tåg. Jaha? Men var inte detta 17.25-tåget till Göteborg? Jo, men tydligen fanns ett till till Göteborg med exakt samma avgångstid -.- Smidigt SJ, väl planerat. Ett tåg som inte fanns på tavlan när jag gick av mitt Uppsala-tåg. När tåget rullade iväg hörde jag förvisso i högtalarna att lokföraren meddelade att det fanns en del som kommit på fel tåg, men jag antog såklart att de bara menade de som skulle med 17.14-tåget, varit osäkra och kommit med 17.25-tåget.
Hur som helst så föreslog jag att det väl ändå inte gjorde något om jag satt kvar nu när jag ändå var där? Självklart gick inte det för sig då jag skulle åka på Västtrafikkort från Töreboda och detta var ett av de där tågen där Västtrafikkort inte gällde.. kom igen liksom, spela roll nu när jag ändå var där.
Nåja, orkade definitivt inte tjafsa om det, istället skulle jag tydligen av detta något snabbare tåg i Hallsberg för att där byta till mitt rätta tåg.
Väl framme i Hallsberg går jag av och tittar på tågtavlan. Inget tåg till Göteborg. Blir lätt stressad och vänder tillbaka till det felaktiga tåget och ser konduktören i fjärran. Går mot honom och visar med handen att han ska vänta, att jag vill säga något. Han ser mig tydligt, men vad gör han? Istället för att vänta några få sekunder så jag kan säga mitt ärende så går den drygfan på tåget och stänger dörren. Når fram, knackar på dörren och får ingen respons. Blir smått förbannad och försöker öppna dörren fastän tåget börjar rulla och det gick tydligen fint. Säger att det ju inte finns något tåg på tavlan "Jamen det kommer!" säger konduktören grinigt och glider vidare. Jaha, låt oss hoppas det.
När jag sedan vänder tillbaka till tavlan igen så har "mitt" tåg kommit upp på tavlan. Fantastiskt.
SJ och kommunikation är som vi vet sen tidigare ingen match made in heaven.
Och nej, jag var inte ensam om att ha hamnat på fel tåg och tvingas byta i Hallsberg, en annan snubbe som gått av samtidigt såg lika luttrad ut en bit bort och gick sedermera också på det rätta, och mycket mer bekväma ska tilläggas, tåget.
 
Vad kan vi lära oss av detta?
För egen del: Leta svinnoga efter rätt tågnummer på tavlan. Lita inte på att ditt tåg till det resmål du ska går där du tänkt dig och är ensam med utresetid och destination. Det kan finnas tvillingtåg.
För SJ:s del: Som vanligt, kommunicera bättre, strukturera bättre. Det är inte okej att ha två tåg på samma perrong som går tätt inpå varandra till samma resmål (så länge det inte är typ pendeltågaktigt) och det är inte okej att ha två tåg till ett resmål med exakt samma avgångstid. Det är heller inte okej att ge bristfällig information när problem uppstår. Säg vad man behöver veta och var helst vänlig, serviceminded och hjälpvillig, inte dryg och grinig.
 
Hemma
Så kom man till slut ändå äntligen hem. När jag klivit på rätt tåg i Hallsberg löpte allt utan problem och man var hemma efter ytterligare resa med buss vid sisådär kvart i elva på kvällen. Såg då ett avsnitt The Wire och somnade sött.
 
Nu
Ska jag njuta av resten av dagen och kvällen, se Mästarnas Mästare, lite The Wire och kanske spela lite senare.
Ha en fortsatt fin dag!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback