Dan före dopparedan

Alla klappar är inslagna, julmaten förberedd, granen klädd, bänken i hallen fylld med tomtar och snön har börjat falla ut och lägga sig igen.
 
Det sistnämnda är nästan ofattbart, ska man få en vit jul?! Det är inte ofta!
Vanligen brukar all snö infinna sig fram till senast en vecka innan jul för att då vips smälta bort snabbt som satan och sedan återkomma lagom till tidigast nyår då den inte behövs längre. Sedan plågar den människan från och till fram till i slutet av mars då man tror sig slutligen ha blivit av med den innan den en sista gång kommer fram med världens fetingsnöande och retas ett kort tag till.
Lite så brukar det vara.
 
Men i år ska vi alltså kanske få en vit jul. Om den inte skaffar trollface och försvinner lagom till imorrn morgon vill säga. Det skulle inte förvåna mig alls.
 
 
I övrigt har jag ägnat dagen till att leta fler praktikplatser (börjar bli lite småbråttom med den saken, men det ordnar sig) och röja bland gamla saker från när man var liten som lagrats.
Bland allt mojs som fanns hittade jag exempelvis min identitetsbricka, journalen från mammas förlossningsvistelse, en jäkla massa gratulationskort till min födelse och tidiga födelsedagar (varav ett var ett sånt där med elektronisk speldosa i som fortfarande fungerade över 26 år senare), min första teckning (mycket abstrakt konst), ett antal saker brända i cernitlera, samt x antal bevis på att jag tydligen gillade spelet Doom väldigt mycket.

---
 
Kvällen kommer nu bli lugn med lite FM och sedan kolla på Tomten är far till alla barnen.
 
---
 
I ett av alla gratulationskort till min 1-årsdag fanns en dikt som min farmor skrivit som jag tänkte skulle få avsluta detta inlägg dan före dopparedan:
 
Till lille Richard på födelsedagen
 
Fyller år gör ju människor så ofta,
och ett år fyller man första gång.
För Dej alla blommor må dofta,
och fåglarna drilla sin sång.
 
De andra må festa på kaka,
för Dej är nog vällingen bäst,
men kanske Du båda får smaka,
det är ju i alla fall Din fest.
 
Jag gärna hos Dej velat vara
och få ge Dej en födelsedagskram,
men jag hurrar för Dej Du lille rara
och gratulerar på 1-årsdan.
 

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback