Happy days!

Märkte just att jag passerade inlägg 600 för 24 inlägg sedan (25 med detta). Det rinner på!

Idag är stora fixa-allt-innan-sommarn-dagen. Med andra ord ska det diskas, packas, skrivas de små pluttiga ändringarna till uppsatsen samt äta upp det sista av mitt äta-mig-ur-huset-projekt.

I det sistnämnda börjar nämligen maten tryta nu till sist efter ca två månader. Har kvar fem köttbullar, spaghetti, pulvermos, havregryn samt en påse beasås. Det räcker gott och väl, men när man kommer tillbaka från semestern igen kommer det behöva handlas å det grövsta.
Igår blev det sista makaronerna, sista burgaren och sista påsen rödvinssås. Idag blir det väl spaghettin, köttbullarna samt beasåsen. Moset får Joel ärva då det går ur tiden framåt mitten av augusti medan havregrynen överlever som nödproviant till min återkomst.
Imorrn funderar jag på att ta tag i någon classmate som fortfarande är kvar i Falun och käka på stan istället som ett litet avsked. Tåget hem går först klockan 16.25 så innan dess bör man ju hinna med både käkandet och inlämnande av uppsatsens slutversion.

Måste ta tag i och blogga i Kelen också, har dröjt för länge, men det får bli tidigast när jag kommit hem på fredag kväll.


---


Taking Lives - Helt okej rulle från 2004 med Jolie i huvudrollen som agent Scott. Scott är inkallad för att hjälpa till att lösa ett mord som snart rullas ut till allt fler och ett mönster börjar skönjas.
Även om teorin jag hade från början stämde så var den inte 100% förutsägbar, absolut inte. Flera grejer på vägen fick en att åtminstone vaja lite från teorin. Ett par "hoppa-till"-moment fanns också och några uns action. Sen blir man ju också påmind om att Jolie faktiskt var riktigt söt när hon var yngre. Att få se Jean-Hugues Anglade från "Killing Zoe" i en av birollerna var också uppskattat.
B B+


Dog Pound - Film om tre ungdomar som samtidigt, för olika förseelser, döms till ungdomsfängelse och hur deras liv där artar sig. Första halvan av filmen skulle jag säga är väldigt bra, men sedan dör den mer och mer med en rätt meningslös och korkad sista scen som kulmen. Bra unga skådespelare, men slutbetyget blir ändå svagt.
B B-


Sånger från andra våningen - Mycket snygga, mörka och depressiva miljöer, men det var det enda jag egentligen gillade med filmen. I princip alla skådespelare är amatörer vilket märks pinsamt tydligt i flera fall.
Själva historien är extremt hackig och hoppar, inte sällan ologiskt, mellan diverse skeenden innan man plöstligt hittar i alla fall någon form av huvudlinje.
Jag förstår mycket väl vad filmen vill förmedla (samhällskritik, när saker går till överdrift etc.) men sättet filmen utspelar sig på är så urbota tråkigt att man får kämpa för att hålla intresset uppe till att börja med.
Att filmen har så höga betyg på ex. imdb pekar enligt mig på att den röstas upp för att den är konstnärlig. Om den är bra eller dåligt konstnärlig spelar ingen roll, den är svår så då ska den röstas upp.
Men, som sagt, är man intresserad av att studera lekar med miljöer etc. så är filmen att rekommendera i högsta grad.
B+


Förutom ovanstående har jag börjat kolla på "En fyra för tre" igen för första gången sedan det gick på TV (96-99) skulle jag gissa. Det är tragiskt att inte svensk TV kan lyckas återskapa samma typ av komik igen. Okomplicerad och helt enkelt rolig.


---


Nu får jag leta upp något att äta så jag inte gör mig olycklig.


Broders låttips från gårdagen uppskattas!


Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback