År 2010

Vi börjar med att skriva lite löst om året som gått och avslutar sedan med samma lista som Nyberg använde sig av häromdagen.

Vad har då hänt? Ptjaa.. inte så mycket.. haha, jodå.

I november förra året var jag rätt nertryckt i skosulorna av att bara gå hemma och göra ingenting. Det var roligt första halvåret, hösten -08, men med bara lite sporadiskt sommarjobb -09 och typ inget mer var det inte konstigt att humörspiralens dalande började ta ut sin rätt på allvar.
Som tur var har jag en bästa vän vars mamma jobbar inom skolväsendet. Efter Skapa & Kunskapa-kursen i förra Falusejouren var jag inte alls främmande för att jobba inom detta område, vilket gjorde att jag glatt ansökte via mammans tips till skolan om mig. Jag hann bara till bussen hem innan de ringde och gav mig mitt första uppdrag i en 5:e-klass och vips så var det hela igång.

Under våren i år utvecklades jag mer och mer personligen både socialt och pedagogiskt och hade vid terminens slut jobbat med alla årskullar och alla ämnen utom syslöjd och hemkunskap i princip.
På Stora Höga (förskola till årskurs nio) hade jag ironiskt nog varit idrottslärare 70% av tiden, medan jag i Jörlanda hade mer hand om det mesta och hann med att ha precis alla klasser (förskola till årskurs sex) utom en ynka. Den enda jag inte hade skulle jag egentligen också haft men blev surt nog sjuk just då så jag missade dessvärre det rekordet :P

Kort sagt var tiden som lärarvikarie mycket lärorik, men allt kommer till ett slut och mitt ökande självförtroende hade fått mig att åter ta tag i mitt liv och sökt ännu en utbildning. Ångesten över ytterligare studielån hade gått över och det kändes helt och hållet rätt att söka som jag gjorde, denna gång främst utifrån mina kunskaper och inte enbart som förra gången "för att jag gillade musik".
Jag gillar att skriva, men vill inte bli journalist. Valet att hamna på andra sidan pressbordet var därför en naturlig tanke. I nästa steg kom däremot det personliga intresset i dagen med tanke på att jag gillar fotboll. En framtid som pressansvarig inom något idrottsförbund är inte alls otänkbar.

Sommaren blev en behaglig upplevelse. Trots att Erik detta år var helt frånvarande från Olofsbo så vägdes det ändå upp av att jag äntligen jobbade fram att dra iväg på min första festival i Arvika. Detta efter ett mycket trevligt fotbolls-VM innebar att sommaren definitivt blev godkänd.

Fotbolls-VM blev detta år lite märkligt för min del, eftersom mitt fotbollsintresse föddes runt 00/01 och jag alltså enbart fått se Sverige vara med i mästerskap. När nu Sverige inte var med blev det en helt annan känsla, fast en positiv sådan. När inte Sverige var med blev fokuset för alla andra länder desto större och man kunde sätta sig in på ett annat sätt i turneringen som helhet. Dessutom var detta VM miljoner gånger mer spännande och roligt än det uruselt tråkiga VM -06 så vad mer kan man begära?

Arvikafestivalen - denna underbara händelse! Efter alla år man antingen inte vågat eller inte hittat folk som velat följa med så fick jag nog och letade och propsade tills jag hittade sköna Danne från Falutiden som definitivt var på. Därefter fick vi tag i bilresesällskap som vi sedan hängde med en del under festivalen. Jag kartlade noggrannt vilka musikakter jag ville besöka, vad som krockade med vad och tajmade under festivalen in så att jag fick se nästintill allt jag hade tänkt mig.
Vi bodde rätt bra och byggde in oss så att ingen passerade igenom lägret, hittade pallbitar att sitta på, lagade mat, drack halvljummen öl, badade i en sjö, svettades floder, vandrade runt, letade efter mataffär i stan och hade det allmänt supertrevligt! Mitt mål var musiken som nummer ett och övriga boendeupplevelsen som nummer två. Man kan säga att jag fick exakt det jag ville ha ut av det hela och det lär bli fler festivaler :)

Antagningsbeskedet som innebar att det blev storstilad comeback i Falun var högst välkommet. Mitt andrahandsval låg i Halmstad och hade i föräldraögon varit trevligare med tanke på det kortare avståndet, men för min del är det ingen hemlighet att jag trivdes jävligt bra i Falun förra gången och har drömt mig tillbaka många gånger.

Falun 2.0 har på många plan varit totalt olikt den förra sejouren. Jag visste nu vad som väntade, har kunnat ta tag i saker och förebygga, inte kännt någon rädsla eller ångest för saker som skall göras och vet var allt finns i princip.
Dessutom har jag under de två åren jag varit hemma, speciellt det sista halvåret innan Faluåterkomsten, haft mycket tid att fundera över livet i allmänhet och mig själv i synnerhet. Detta gör att man utvecklats på ett stadigt sätt och insett en massa olika saker.
Insparken förra gången var man liten och blyg, festade som aldrig förr och knöt försiktigt kontakter med några få. Denna gången däremot har jag tagit tag i saker från start. Börjat prata med flera personer, umgås med massa personer, tagit ut svängarna, hjälpt de som haft problem, gett råd, dragit ihop lite småfester i början för att få igång det hela (även om det alltmer har blivit färre fester hos mig eftersom alla andra fattat galoppen och anordnar innan man själv hinner göra något, haha). I skolan har jag snabbt fallit in i lunken och tar gärna på mig att skriva saker, dels för att utvecklas själv, men också för att ju mer man skriver, desto mer kan man visa upp samtidigt som det är kul att skriva.

Alla underbara människor som man träffat under våren och alla partyn och sociala tillställningar som skett under hösten bär jag med mig som något oerhört livsgnistehöjande och självförtroendestärkande. När vi skulle upp och presentera grupparbetet i delkurs tre var första gången jag inte var det minsta nervös inför en muntlig redovisning, och då var det ändå för runt 50 pers. En liknande sådan bekväm känsla kan jag inte minnas sedan gymnasiets sista år för ungefär fem och ett halvt år sedan. Med det sagt vill jag bara säga tack.

Slutligen har det varit en trevlig julafton och ett gott nytt år, som i princip alla högtider. De brukar ordna sig tll slut, vare sig man planerat långt i förväg eller inte :)


Och med allt detta sagt tar vi den lilla listan:


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Arvikafestivalen, jobbade som lärarvikarie

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Har slutat med sådant för ett antal år sedan

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Japp, några stycken

4. Dog någon som stod dig riktigt nära?
Nix

5. Vilka länder besökte du?
Inga andra än Sverige för en gångs skull

6. Är det något du saknat år 2010 som du vill ha år 2011?
Stabilt humör utan dippar, en utlandsresa samt någon att hålla om

7. Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?
15:e-17:e Juli, Arvika :)

8. Vad var din största framgång 2010?
Alla sociala steg uppåt under hösten

9. Största misstaget?
Inget speciellt vad jag kan minnas. Har jag gjort något får ni gärna påminna mig :P

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Hade min sedvanliga supersjuka vecka i början av sommarn, självklart när Marcus var på besök för första gången på länge.

11. Bästa köpet?
Biljetterna till Arvika (A)

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Förmodligen räkningar, mat och sprit, haha

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Absolut. Alla gånger folk uppmuntrar en för småsaker. Bara att någon säger att man är rolig, skön eller snäll räcker för att förgylla dagen.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
We no speak americano - Tyckte om den i början tills den spelades sönder som helvete. Håller mig hellre till originalet numer.
Waka waka - Mycket skön VM-låt som minner om ett härligt mästerskap.
Wavin' flag - Den andra VM-låten.
Låt kärleken slå rot - Gammal Gärdestadlåt som tillsammans med en drös andra låtar hjälpte när man var nere ett tag i våras. Den får representera dem alla.
Mahna Mahna - Behöver jag förklara? :P Ofta sjungen låt under insparken..
Det kanske kommer en förändring - Vilket det också gjorde, jämfört med när jag lyssnade på låten i våras :)
Highwayman - Nej, inte Hoffmaestros låt. Mycket bättre än så! Nötte sönder nästan när jag hade min sjuka vecka.
Who says - Får tala för de två veckor jag och Erik satt och slappade och snackade skit med FM i våras i ett småkyligt Olofsbo. Mycket skön låt.
Keep on loving you - När jag såg om Crank-filmerna upptäckte jag denna låts storhet på ett sätt jag inte uppfattat de första gångerna jag hörde den. Hittade bara live på tuben, men lyssna på Spotify annars!
Skisser för sommaren - Kent gjorde överraskande och snabb skivcomeback :) ni får leta på Spotify här också, Sony fuckar sig på tuben och tar bort allt möjligt och liveinspelningarna som finns gör inte låten rättvisa alls. Usel ljudkvalité på allt.
I wish - Babyshambles låt får vara den som representerar Arvikafestivalen på det positiva planet till skillnad från den uttjatade We no speak americano som gick varmare än glödande kol.
Please, Please, Please - Både She & Hims och Smiths versioner. Fick en liten aha-upplevelse efter filmen 500 days of summer.
Dancing on my own - Robyn har väl aldrig varit någon superartist låtmaterialsmässigt i mina ögon, men här växte hon enormt.
Dina händer är fulla av blommor - Mycket vacker låt från ett av banden som upptäcktes under Arvika.
Jag vet vilken dy hon varit i och River en vacker dröm - Håkan! Relativt snart på en scen nära mig.

Så, det får fan räcka. Finns självklart fler, men nu är det nog.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med året innan?

Gladare

16. Vad önskar du att du gjort mer?

Inget direkt jag kan komma på. Badat i havet?

17. Vad önskar du att du gjort mindre?

Grubblat

18. Hur ska du tillbringa julen?

Den tillbringades med familjen samt mormor

19. Blev du kär under 2010?

Nix, inte i år heller. Intresserad snarare.

20. Favorittidning?

Offside

21. Favoritprogram på TV?

Ser ju knappt på TV, men.. jaa, kollas ju på nätet. På Spåret förmodligen och Dexter.

22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?

Nepp. Inte ofta jag hatar folk.

23. Bästa boken du läste i år?

Har inte läst någon tror jag, *host hrrm*.. Har fått massor att läsa i julklapp dock så i år blir det läsa av! 

24. Största musikaliska upptäckten?

Babyshambles kanske, om det är nya band som avses. Sen är det mest enstaka låtar av diverse artister.

25. Något du önskade dig och fick?

Böcker, IFK-prylar, portabelt minikylskåp, fortsatt prenumeration på Offside. Lite så.

26. Något du önskade dig men inte fick?

Nja, inte direkt. Är mycket nöjd som det är.

27. Årets bästa film?

Inception

28. Vad gjorde du på din födelsedag 2010?

Var i Falun och gick på bio och såg Inception :)

29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Var vi ju inne på lite innan. Stabilare humör, färre dippar och grubblerier. Och ökad aktivitet på kärleksfronten :)

30. Vad fick dig att må bra?

Musik, människor och film. Ja, det var en perfekt sammanfattning. Sommarvärme också.


Das war alles! Vi hörs imorrn eller en annan dag :) Hoppas 2011 fortsätter i samma stuk som 2010 slutade.

Ciao!



Kommentarer
Postat av: LB

Kolja stubbe krubba

2011-01-04 @ 17:08:25
Postat av: helen

hahah ja det är ju sant, livet tar ju inte slut :)

2011-01-05 @ 15:23:07
URL: http://hellens.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback