Oscarsgalan

Mer avancerad rubrik än så behövs väl inte?

Så! Natten mot idag bullades det upp med allehanda onyttigheter hos Johan och tittandet på årets Oscarsgala inleddes. Tänkte bara lite småsnabbt gå igenom vad jag tyckte om hela tjoflöjtet.

Till att börja med så kan man snabbt kosntatera att den presentatör som gjorde störst intryck var gamle Kirk Douglas, 94 år. Så pigg och skön vill jag också vara när jag blir gammal!
Några presentatörer som däremot inte höll någon högre klass var själva programledarna James Franco och Anne Hathaway. Ingen av dem kändes som programledarmaterial generellt och även om de båda fick sagt det de skulle så blev intrycket mest att Franco hade en lugn kväll på jobbet och Hathaway fnissade bort halva programmet.
Ändå vill jag säga att jag inte är helt totalt 100% anti till Francos avslappnade inställning (kanske bara 80). Ibland kändes det lite skönt att inte bara ha en tjofaderittanprogramledare utan bara lite lagom nonchalant och stabilt.

Så, då kan vi gå över lite mer på kategorier, nominerade och vinnare istället. Eller rättare sagt de lite större prisernas kategorier.

Bästa regissör
Oscarjuryns val - Tom Hooper (The King's Speech)
Björkmans val - Tom Hooper (The King's Speech)

Kommentar: Eftersom Christopher Nolan märkligt nog inte ens var nominerad så föll en favorit bort. Svår kategori annars då jag är imponerad av insatserna gjorda i övrigt till såväl Black Swan, True Grit och The Social Network. (Inte för att säga att den sista nominerade, The Fighter, haft en kass regissörsinsats, men tycker inte det är riktigt lika bra flyt som i övriga nominerade). I vilket fall anser jag Hoopers vinst riktig. Den äkthet med anpassning till tidsåldern och trovärdighet som fås ut av alla skådespelarnas karaktärer är superb.

Bästa kvinnliga biroll
Oscarjuryns val - Melissa Leo (The Fighter)
Björkmans val - Hailee Steinfeld (True Grit)

Kommentar: För det första tycker jag det är rent löjligt att Steinfeld är i denna kategori och inte i huvudrollskategorin. Det enda jag kan komma på är att juryn vägrar att se en blott 14-årig flicka ha chansen att vinna ett större pris än biroll. Jag säger inte att Stenfield skulle vunnit bästa kvinnliga huvudroll detta år, men hon skulle definitivt varit i den kategorin då hon i mina ögon är True Grits verkliga huvudrollsinnehavare. Filmen handlar ju för bövelen om hennes karaktär!
Med detta sagt är det en mycket övertygande prestation som denna unga tjej står för. Melissa Leo var förvisso också bra i The Fighter men är en bit efter Steinfeld som rätteligen borde vunnit priset i kategorin hon alltså inte ens skulle tillhört..

Bästa manliga biroll
Oscarjuryns val - Christian Bale (The Fighter)
Björkmans val - Geoffrey Rush (The King's Speech)

Kommentar: Geoffrey Rush är förvisso en personlig favorit generellt sett, men hans insats som den charmige nytänkande talpedagogen i The King's Speech var en klass i skådespeleri snäppet över Bales prestation. Bale var definitivt också väldigt bra i The Fighter och min nummer två till detta pris, men Rushs insats smäller ändå högre.

Bästa kvinnliga huvudroll
Oscarjuryns val - Natalie Portman (Black Swan)
Björkmans val - Natalie Portman (Black Swan)

Kommentar: Till en början hade jag svårt att bestämma mig för vem av Portman och Jennifer Lawrence som egentligen gjort det mest gedigna jobbet. Min delning beror på de såpass olika filmerna de spelade i. Tänker man rent skådespelarmässigt med att vara trovärdig i att leverera repliker, känslor och så vidare så gick båda två på ett ut för mig. Däremot tänkte jag sedan efter lite och man måste ta i beaktande all den träning som Portman lagt ner för att kunna bli en såpass oerhört trovärdig ballerina, det övriga arbetet som ligger bakom. Väger man in det också, då är Portman en solklar vinnare. Lawrence insats kom helt enkelt bara "fel" år med "fel" konkurrent.

Bästa manliga huvudroll
Oscarjuryns val - Colin Firth (The King's Speech)
Björkmans val - James Franco (127 Hours)

Kommentar: Återigen var det min nummer två som tog hem priset. Colin Firth var riktigt bra som den stammande tronföljaren i The King's Speech men Franco var ännu lite bättre i rollen som den fastklämde Aron Ralston mellan alla psykiska och fysiska tillstånd som skulle gestaltas.

Bästa film
Oscarjuryns val - The King's Speech
Björkmans val - Inception

Kommentar: En film som ska vinna bästa film för mig ska vara en sådan som kan få en att beröra antingen något nytt inom en, väcka nya tankar rörande något man grubblat på eller helt enkelt vara outstanding på det mesta.
Inception är för mig något som faller in i alla dessa kategorier. Filip och Fredriks (skall sägas att jag gillar dem i vanliga fall) skitlöjliga plojtävling om att förklara filmen på tio sekunder för att de inte fattade den.. hallå eller?
På andra plats däremot har jag såväl The Social Network som The King's Speech. Överlag gjordes många bra filmer året som gick, men Inception var i en egen kategori, så var det bara.


Lite kort om andra priser
Inception vann ändå rätteligen såväl ljud och ljudredigering som foto och specialeffekter, så man kan inte vara totalt grinig. Dock vann inte Hans Zimmer för bästa filmmusik, ett pris som istället gick till The Social Network. Kändes märkligt då musiken förstärker i Inception på ett sätt jag inte alls minns att den gjorde i The Social Network.
Toy Story 3 kammade hem två Oscars, för bästa animerade film samt bästa sång. Bästa animerade kan jag inte säga så mycket om då det är den enda animerade nominerade som jag har sett (och var imponerad av skall tilläggas så kändes bra att den vann ändå) Men låtarna fick man ju höra på galan allihop. Efter att de var spelade satt jag med låten från Toy Story 3 som den solklart uslaste, inget speciellt alls. Och så går den och vinner. Förmodligen den största överraskningen i mina ögon (och öron) under kvällen.
The King's Speech tog hem även bästa originalmanus. Där kom lite av min grinighet in igen då Inceptions historia är mycket mer spektakulär och originell. Återigen vill jag påpeka att The King's Speech är en väldigt bra film, så det är ändå inga jättesura miner. Men Inception var klart mer värd.
The Social Network tog hem en mycket välförtjänt statyett i bästa manus efter förlaga. Inte så mycket mer att tillägga där alls faktiskt. Även bästa klippning gick till filmen om facebook, ett pris jag själv förmodligen gett antingen 127 Hours eller Black Swan.
Roligt (mest för att Persbrandt har en huvudroll) var också att Susanne Biers film Hämnden vann Oscar för bästa utländska film. Har dock inte sett den själv, men kommer bli av så småningom.


Ptja, det var väl det viktigaste! Jag tänker inte gå in något speciellt på sådant som vad folk hade på sig på röda mattan och mojs. Tycker inte det direkt är särskilt intressant.. det enda jag egentligen reagerade på var att Cate Blanchett såg ut att ha en stor papptallrik på bröstet. Typ. Och ja, Filip och Fredrik var usla som kommentatorer. Vad är det för fel med att ha folk som faktiskt är verkligt kunniga inom film? Tyckte deras tjôt var allt som oftast respektlöst mot det mesta. Jag vill absolut inte att man ska krypa för denna helamerikanska show, men man måste ändå vara lite seriös i sitt arbete och inte sitta som två 14-åringar som hejar på sin favorit i Melodifestivalen hemma i TV-soffan..

Anyways, tack för i år så ses vi nog till galan nästa år!



Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback