Tillbaka i koppargruvorna
Det som sägs är till stora delar relevant, men när vi plötsligt kommer in på "datamatris" och blandar in x och y... wtf?
Även här uppskattar jag mer hur utlärningen såg ut förra gången jag pluggade.
Det vi går igenom med variabler, x och y, just nu är ungefär krasst sammanfattat: hur man gör en enkät och ställer upp svaren. Typ. Fast jävligt mycket krångligare och onödigt omständigt. Fattar inte riktigt vad hon sysslar med. Detta är inte att skriva uppsats, det är att göra matematiska lekar. Mer eller mindre. Det är inte matematiker vi ska bli, det är kommunikatörer. Vi ska skriva.
Visst, jag förstår att det är skillnad på att analysera 50 filmer som jag gjorde förra gången och en än mer kvantitativ undersökning på säg 3000 svar i en enkät, men det är skillnad på att förklara och förklara. Räcker det inte att man förklarar det som "Ni ska sammanställa och räkna ihop svarsalternativen i en överskådlig och korrekt tabell"..?
Föreläsningarnas validitet är inte top notch..
Även här uppskattar jag mer hur utlärningen såg ut förra gången jag pluggade.
Det vi går igenom med variabler, x och y, just nu är ungefär krasst sammanfattat: hur man gör en enkät och ställer upp svaren. Typ. Fast jävligt mycket krångligare och onödigt omständigt. Fattar inte riktigt vad hon sysslar med. Detta är inte att skriva uppsats, det är att göra matematiska lekar. Mer eller mindre. Det är inte matematiker vi ska bli, det är kommunikatörer. Vi ska skriva.
Visst, jag förstår att det är skillnad på att analysera 50 filmer som jag gjorde förra gången och en än mer kvantitativ undersökning på säg 3000 svar i en enkät, men det är skillnad på att förklara och förklara. Räcker det inte att man förklarar det som "Ni ska sammanställa och räkna ihop svarsalternativen i en överskådlig och korrekt tabell"..?
Föreläsningarnas validitet är inte top notch..
Kommentarer
Trackback