Inför Eurovision - Del 4

Efter gårdagens hjärnaktiverande film så ska vi nu gå över till betydligt mer lättsmält underhållning i form av det sista inför-programmet till Eurovision. Sista hoppet för att hitta fler fempoängare än Sveriges bidrag alltså. Jag hoppas, men tror knappast på några mirakel.


Irland - Ingen dålig låt, men inget fantastiskt heller. Inte direkt nyskapande och händer inte så mycket. Som så många andra låtar så låter den som ett hopkok av flera låtar man redan hört ett antal gånger. Jag vet att jag upprepar mig, men vadå? Det gör ju låtarna också.. Bra sångerska skall sägas och vi säger 3.

Bulgarien - Tydligen är sångaren stor i sitt hemland och har komponerat låten själv. Kul för honom! Men mer kul än så blir det dessvärre inte. Rätt trist låt som säkert funkar bland all annan intetsägande klubbmusik som görs idag. Refrängen har jag svårt att kalla refräng nästan, den är snarare en extra vers med lite mer power än den riktiga versen. 2 poäng kan den få för att den kanske, kanske går att dansa till för vissa.

Cypern - Årets tema verkar vara "Gäsp". Händer inte mycket i denna låt heller, men iallafall lite, lite, lite mer variation än i Bulgariens låt. Singer songwriter som nöter in sin refräng till förbannelse framåt slutet. Kunde nog funkat som en låt i soundtracket till en amerikansk dramaserie, typ Dawsons Creek eller liknande. Om man bara spelar en liten kort bit vill säga. 3.

Kroatien - Några ganska vackra instrumentala partier kryddat med tre ylande damer blir lite tvetydigt. Hade varit betydligt mer behagligt om det var enbart instrumentalt. Sången är inte dålig, men det blir lite väl gapigt i de ljusare partierna bara. Måste ändå säga att jag gillar den som helhet. Vi slår till med 3 poäng.
Bonusinfo: mycket löjligt namn på tjejgruppen som framför, Feminnem.

Georgien - Ballad med rätt bra refräng men skittrist, närmast usel, vers. Mycket irriterande att låten skjuts i sank av versen. Stark sångröst. 3.

Turkiet - Det korta introt lät lovande, men sen kom det in en tråkig hiphopvers i bilden följt av en lite småtrist softrockig refräng. Ingen speciellt bra låt. Tjatig. 1.

Spanien - OLÉ! Lite småmysig låt från ett land som brukar bjuda på rätt usla bidrag, iallafall de senaste åren. Inte något jättespännande nummer, men det går att lyssna på. Kan se mig sittandes på någon skön uteservering i en mindre spansk stad sippandes una cerveza. Det har lätt funnits värre bidrag med i år. 2.

Norge - Låter bitvis som en mycket stulen hybrid mellan Idolvinnarlåten "Higher", Robbie Williams "Angels" och allra mest "You raise me up". Inte något direkt världsomspännande nytt med andra ord (vilket är föga överraskande när mästaren av slätstrukna ballader, Fredrik Kempe, har skrivit låten), men okej ändå och mycket bra sångare! Norrmännen hade hellre fått vinna med denna förra året i vilket fall än fiolhobens hemskhet. Många minuspoäng för att den låter extremt plagierad, men sången väger upp lite iallafall. 2, nästan enbart för sången.

Storbritannien - Sångaren tror att han kommer att bli klar segrare. ÅHOHOHO säger jag, lagom oprofessionellt. Men ärligt talat.. killen sjunger rätt kasst och låten är riktigt genomusel. 0 poäng.

Frankrike - Eftersom låten också ska användas som Frankrikes VM-låt så kan man vänta sig att den är seriös, till skillnad från föregående skämt från brittiska öarna. Och jadå, det är party, sommar, och överraskande skön melodi. Tro det eller ej, men Richard gillar! 4. Videon, som panelen klagar på är sexistisk, kollade jag inte ens på. Återigen (för vilken gång i ordningen?) vill jag framhäva att det är song contest.

Tyskland - Bryter mönstret lite, nice och trallvänlig, mycket härlig sångröst. Charmigt för en gångs skull att artisten har bruten engelska, det blir lite skönt på något sätt. Kan lätt gå och digga den i mp3:n. 4 starka poäng, jävligt nära fem. Definitely my cup of tea!


Jahopp! Då var alla bidrag spelade! Några jag gillade lite mer än andra fick jag ändå fram. Om jag minns rätt är det, utan inbördes ordning, följande:

-Slovakien
-Belgien
-Sverige
-Rumänien
-Frankrike
-Tyskland

Må ett av dessa bidrag ta hem segern!


---


Btw, vad sägs om den nya headern?

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback