Peter Sellers - En märklig men briljant man

Imorrn drar jag iväg för två veckors semester (typ) i Olofsbo med herr Erik. Planerna är lika enkla som geniala: två veckors görande av ingenting mer än partande då och då, vandrande runt i Olofsbo, konverserande och spelande av fm. Busenkelt, gött och bra!

Hade bud på att jobba några av dagarna i veckan som kommer, men det var redan planerat att jag skulle dra till sommarstugan och det känns rätt att utnyttja de två veckor som herr Erik är där till fullo.

Familjen kommer ner först på torsdag så innan dess är det la casa verano de Björkman helt solo. Ska bli intressant att se om jag lyckas stänga av det husets larm för första gången. Men det tror jag nog. Har man lyckats med larmet här hemma så ska nog det i sommarstugan inte vara så mycket värre att förstå sig på.. Bara jag minns koden så ;)

---

Inatt sågs på "The life and death of Peter Sellers". Geoffrey Rush som gestaltar Sellers är inte bara väldigt lik honom utan också en av mina favoritskådespelare så det var upplagt för att kunna bli en riktigt bra film. Dessvärre så tycker jag den inte blev ett riktigt såpass seriöst porträtt som jag hade velat. Visst kan det ha varit meningen också att eftersom Sellers var en sådan skojare på bioduken så skulle det också prägla filmen på ett lite surrealistiskt sätt, men förhållandet med Britt Ekland t.ex. som hon själv beskrivit på följande vis: "Han kunde vara ett monster. Jag är övertygad om att han idag skulle klassats som manodepressiv och få vård.", det märks bara glimtvis när deras förhållande porträtteras.
Totalt sett speglar filmen en sjuk man som inte kan leva som sig själv utan måste leva genom sina rollfigurer för att komma vidare i livet. Hur pass exakt filmen beskriver den riktige Sellers är svårt att veta, men stämmer den någorlunda så har min bild av honom ändrats en hel del. Innan visste jag bara att han kunde vara svår att leva med och verka aggressiv, men inte såpass illa däran som det porträtteras i filmen. Det är svårt att föreställa sig att den roliga Chief Inspector Jacques Clouseau hade sådana grava problem.
Filmen är värd B B B för ett gediget arbete och bra rollprestationer, men som sagt saknas något. Kan inte helt sätta fingret på vad mer än delvis det jag nämnde innan.

---

Nu är det dags att kolla igenom hur dagens sporthändelser ser ut och vid fyratiden åker familjen ut till restaurang för att äta några dagars uppskjuten födelsedagsmiddag för Linus.
Hörs vi inte innan jag sticker imorrn så får vi helt enkelt se när det blir. Internetförbindelserna är mer begränsade där nere så..

Take care!




Kommentarer
Postat av: Sofia

Inte för att jag vet vad som menas med att "skjuta från höften", men du hade rätt, DU VINNER :D:D!

2010-03-28 @ 00:29:28
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hm, jag misstänker att jag skulle hålla med om de flesta av de där punkterna ;)



(ahaa, je comprends!)



Hahaha, blått då? :D Hehe, är du en såndär oturssnubbe? Nää jag klipper ingenting alls, mutti kirrar biffen. (Y)



Ha en très härlig semester :D

2010-03-28 @ 00:32:46
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback