Dagen efter "Bröllopsfotografen" - mer filmkritik!

Igår var det "Bröllopsfotografen" som ni läst och senare på natten gick jag över till dramadokumentären "Norrmalmstorg" om Norrmalmstorgsdramat. Ljudet vid prat var sisådär, men i övrigt var det en snygg skildring av detta ett av Sveriges kändaste kriminalfall där t.ex. begreppet "stockholmssyndrom" myntades. Hade ljudet varit bättre hade det kanske blivit fyra B:n, men nu får den nöja sig med starka B B B.

Idag fick jag igång Voddler till slut efter en lång tids ickefungerande. Tog en av de första filmerna jag såg bara för att testa och det blev ett drama om Titanics systerskepp Britannic, ett sjukhusfartyg som också det gick till botten bara fyra år efter Titanics öde. Även här vill jag ge B B B, mycket beroende på starka skådespelarinsatser, speciellt av huvudrollsinnehavaren Amanda Ryan. Det är inte direkt p.g.a. de digitala effekterna som betyget ges eftersom filmen är gjord 2000 och inte direkt hade samma budget som mastodontfilmen "Titanic" hade tre år tidigare. Det datorgjorda ser verkligen datorgjort ut, men inte tillräckligt mycket för att störa mig iallafall. Det funkar.

Tycker ni att B B B är ett vanligt betyg? Ja, men det är väl inte så överraskande? Ett B är underkänt, B B godkänt, B B B väl godkänt, B B B B mycket väl godkänd och B B B B B fantastiskt. Ungefär så! Det är faktiskt inte så ofta jag stöter på rent usla filmer. Hade jag sett igenom en massa B-skräckfilmer hade ju betygen knappast legat på B B B generellt utan snarare B i snitt.
Jag vet vilka typer av filmer jag kan tänkas gilla, men ibland får man bredda sig och spana in andra genrer också. Saw-filmerna är ett bra exempel. Jag är ingen superfan av filmer som bara går ut på att folk ska bli av med kroppsdelar och att det går åt helvete, men i de första Saw-filmerna klarade ju sig en del folk. Då känns det värt att ha sett filmen. En film där alla dör känns som slöseri med tid. Ju mer Saw-filmer det gjorts, desto mer utför har det också gått, både för karaktärerna i filmerna som intressemässigt för mig och kvalitetsmässigt i filminnehåll. Det mest irriterande med Saw-filmerna är att man måste se nästa film.. fastän man inte är nöjd efter senaste delen. Inom någon vecka har jag förmodligen till slut sett senaste, Saw VI, som jag skjutit upp jävligt länge eftersom jag blev så grinig på Saw V - skitfilmen där min favoritkaraktär till slut går hädan. Därför får Saw V bara B, ett betyg som gavs nu spontant långt i efterhand.

Puh!

---


Amanda Ryan spelar huvudrollen även i denna musikvideo


Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback