Bröllopsfotografen

Då var den äntligen sedd! Har velat se den ända sen jag hörde talas om den, av många anledningar. Dels för att "Smala Sussie" är en av mina favoritfilmer och stora delar av den filmens ensemble medverkade i "Bröllopsfotografen", dels för att just en av dessa i ensemblen, Tuva Novotny, är med (det är ingen större hemlighet för er som känner mig vilken status Tuva har i min värld, både som grymt bra skådespelare och för att hon helt enkelt är intelligent och vacker, men det har jag tjatat om tillräckligt).

Så vad tyckte jag då om "Bröllopsfotografen"? Rätt bra, absolut, men ändå klasser sämre än t.ex. "Smala Sussie". Inte lika mycket humor som jag tänkte mig och lite märkliga händelseförlopp då och då. Jag vet inte, den nådde inte in helt bara. "Smala Sussie" som ändå är en komedi kändes mycket mer i hjärtat än denna gjorde trots att "Bröllopsfotografen" har en lite mer seriös touch. Men det är egentligen inte rättvist att jämföra med "Smala Sussie" bara för att regissören och flera skådespelare är samma. Det går inte att kräva att det ska bli en lika klassisk film igen ("Smala Sussie" är faktiskt redan en svensk klassiker för mig). Det är lite som med Lukas Moodysson efter att han gjort "Fucking Åmål". Jag ville att han skulle fortsätta göra lika grymma filmer, men det är bara att inse att man inte kan upprepa en sådan succé om och om igen, det går inte. Det finns en anledning till att "Fucking Åmål" blev den succé den blev. Att upprepa den, eller "Smala Sussie", igen skulle bara kännas som något man redan sett! Tyvärr.. jag insåg det inte förr, men har gjort det på senare år. Jag önskar att det var annorlunda och man kunde lyckas på samma sätt igen, men det enda sättet att komma vidare är att skapa nya, annorlunda, succéer. I Moodyssons fall har det varit mycket upp och ner. "Tillsammans" var en märklig, men bra, dramakomedi och "Lilja 4-ever" en mycket bra, men hemsk, skildring medan "Ett hål i mitt hjärta" bara är allmänt kass (hur konstnärligt det än skulle vara och flummigt så var det inte på ett sätt som ens jag lyckades uppskatta). För Malmros är detta den första av hans fyra storfilmer (förutom "Bröllopsfotografen också "Den bästa sommaren", "Smala Sussie" och "Tjenare Kungen") som jag tyckt varit bara okej, så ingen fara på taket, man kan som sagt inte alltid vara lika bra.
Sammantaget så är jag ändå nöjd. Snygga foton (på flera sätt), grymma skådespelare som vanligt, bra musikaliska val (flörten med en av låtarna i "Smala Sussie" t.ex.) och det blir stabila B B B.


En enda önskan bara om en sak som jag hoppas inte kommer upprepas någon mer gång: de scener när Starrin och Novotny stirrar på varandra och funderar på vart de ska ta vägen i livet så hörs märkliga toner/ljud som inte passar för fem öre. Förstörde stämningen totalt. Så.. skippa det å det grövsta i framtiden, tack!



Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback