2009 - Året som gick

Hur sammanfattar man bäst ett helt år? Det går inte på något enkelt och snabbt sätt. Jag får ta det lite som det kommer helt enkelt.

Förra året inleddes med att jag lyckades ta körkort efter en tid av körskola med ångest och depp (det finns med andra ord saker som är roligare än att gå i körskola.. :P ). I och med att jag lyckades så lyftes ett gigantiskt ok från axlarna och never again ska jag sätta min fot på en körskola. Lycka!

Månader gick och inte mycket hände, mer än att jag skickade iväg lite ansökningar om sommarjobb på SR:s olika lokalstationer samt organiserade allt mer en roadtrip. När jag en bit in på sommaren fått negativa svar från alla stationer utom en så ringde plötsligt denna sista station, i Eskilstuna, och vips så såg sommarens planering plötsligt helt annorlunda ut. Tanken blev att jag direkt efter roadtripen skulle dra till E-tuna och börja arbeta. Som vi kanske minns så blev dock roadtripen en hyfsat gigantisk flopp pga en viss dam som fått sitt körkort på postorder och det blev istället ett par veckor i Olofsbo (som vanligt..) Midsommaren firades med roadtripresenärerna Linus, Henke och Erik samt några andra ungdomar som bodde i närheten av stugan vi bodde i.

I Eskilstuna fick jag äntligen känna känslan av självständighet igen när jag bodde i en egen (eller ja, hyrd från ett äldre par, men i princip) lägenhet och fick göra något mer än att ligga hemma i soffan och tänka på en oviss framtid. Ansvar och lite krav, men mycket roligt också. Sändningsbussen var väl inte världens bästa åkdon, men den funkade helt okej och det var trevligt att få komma ut på vägarna och se omgivningen på sommarn med en massa härliga reporterkollegor :)

Förutom en tvåveckorssejour till i Eskilstuna i September så var hösten rätt händelselös. Dock får vi ju inte glömma att jag åkte och hälsade på Henke i Kalmar, eller den grymma kryssningen med Falun-folket, eller Tysklandsresan. Det fanns alltid något att se fram emot!

Plötsligt i November fick jag jobb som lärarvikarie! En spännande uppgift som jag hittills lyckats lösa rätt bra för att inte ha någon som helst utbildning inom området. Men jag har ju själv gått i skolan för inte så längesedan, så att få se det från "den andra sidan" är grymt lärorikt. Dessutom så hjälper det en t.ex. att våga prata inför större grupper. Jag har fått ha förskoleklass, 5:a, 6:a, 7:a, 8:a och 9:a. Huxflux var jag t.ex. idrottslärare! Det kunde man knappast tro när jag själv gick i högstadiet :)

Slutligen hade vi julafton och nyårsfirande. Julaftonen har jag gått igenom, men nyåret var ju lite mer nyligen om man säger så!
Runt fyratiden anlände Henke och vi samt Linus kunde börja dra igång kvällen så smått. Inledningsvis letade vi mest reda på passande kläder till det tema jag nämnde häromdagen och faktiskt lyckades sälja in, nämligen Jönssonligan! Rollerna var rätt klara. Henke är längst och känns helt enkelt mest Vanheden, Linus har alltid glasögon och känns mest Sickan, medan jag själv pendlade lite mellan Harry och Busé (mkt beroende på mitt hår som har ganska lätt att anta galna frisyrer á la Harry och Busé) men Harry kändes ändå rätt given. Kläder tog en stund, men vi blev jäkligt nöjda till slut iallafall :) Pappas garderober gömde en massa perfekta kläder och baskern, som jag trodde var i Olofsbo, fanns turligt nog här hemma! Den har för övrigt jag själv sytt en gång i syslöjden för 100 år sen.
När alla var klädda och tagit sig en inledande öl så brände vi av ett antal kort för att föreviga våra Jönsson-galenskaper. Därefter tog vi tag i maten som blev Ryggbiff, hasselbackspututis, sallad och egengjord rödvinssås. Jag stod för såsen och den blev grymt lyckad! Har aldrig lyckats bättre faktiskt i sås-väg. Till maten bjöds det rödvin och följdes sedan av efterrätt i form av moccamousse, som jag och Henke tyckte blev en aning torr, men Linus var av annan uppfattning och glufsade glatt i sig. En lakritsshot senare så var det dags att ge sig på fyrverkerierna och ropa in det nya året, och decenniumet, som kom. "Happy New Year" med ABBA spelades i bakgrunden, Champagnen korkades upp och raketer skjöts, tjoho!
Efter några timmar la vi ner smällandet och jag och Henke tog en promenad in mot byn. Vi hann inte jättelångt innan vi mötte Muffes (Fredrik, gammal klasskompis) lillebror Jesper som informerade om att Muffe var hemma! Vi gick då och hälsade på honom och stod där ett jäkla tag och snackade med honom och Jesper. Politik och fotboll främst (härlig kombo).  När vi till slut begav oss hemåt hann jag bara komma utanför dörren innan jag likt en gammal pilsnerfilmshumorist gjorde världens snyggaste halkning och landade rätt på rumpan med en duns. Förutom detta misstag och det faktum att baksidan på min mobiltelefon försvann tidigare under kvällen så var det en grymt bra kväll!



...idag hittade jag till slut större delen av mobilens baksida. Efter en stunds letande i svinkallheten ute så fann jag den krossad och knäckt ute på vägen vid en av snökäpparna. Intressant! Ett nytt skal är redan beställt.. Mobilen funkar dock utan sin baksida, men det är ju inte direkt optimalt.

---

Vad kan vi då lära oss av året som gått? Jao, helt plötsligt hörde jag Ole Bramseruds berömda ord i huvudet: "Livet är fullt av möjligheter, Stig-Helmer!"
Det citatet ska jag försöka inpränta i mig ännu hårdare under det nya året, och nya decenniet för den delen. Det är något som egentligen också borde sammanfattas, det senaste decenniet. Men hur gör man det? Det är ännu svårare. Ungefär första halvan och runt mitten var iallafall till största delen den bästa perioden i mitt liv än så länge. Tiden i gymnasiet utvecklade mig grymt mycket och i högskolan hände ännu mer saker. Det är de perioderna jag främst vill minnas från årtiondet som gått. Gymnasiet och framför allt högskolan. Mer än så behöver jag egentligen inte säga. Det får räcka som sammanfattning :)

---

Årets...

Låt: Som vanligt nästan helt omöjligt att välja. Det är alltid lättare att minnas sådant som kommer under andra halvan av året än den första. Får nog säga jämt skägg mellan Kents På Drift? Donkeyboys Ambitions och Joel Almes Snart Skiner Poseidon.

Film: Har ju sett jefligt många i år så inte heller helt lätt. Men "Inglourious Basterds" var värt väntan kan man ju säga :)

Komiker: Fortsatt Johan Glans

TV-serie: Lost och Heroes

Skiva: Får bli Kents Röd, undantaget psalmen och Töntarna

Kvinna: Delad pall mellan grymma simmerskan Sara Sjöström och Elin Nordegren (jagar man sin otrogna man med en golfklubba så förtjänar man absolut denna titel!)

Man: Svårare, men Patrick Swayze, för att han kämpade med att hålla humöret och livsgnistan uppe så länge som han gjorde.

Tabbe: Att vi inte svängde av direkt till Tranemo utan tvunget skulle till Borås på roadtripen.

Fotboll: Werder Bremen - St. Pauli : 2-1 i tyska cupen var rätt skön, men inget slår såklart hemmapremiären på Gamla Ullevi när Djurgården krossades med 6-0. Vädret var underbart, publiken fantastisk, vi stod i nedre klacken och den nya sången gav rysningar när den sjöngs för första gången (vi står alltså nå'nstans bakom målet). Minne för livet.

Maträtt: Förutom rödvinssåsen från igårkväll så är definitivt det bästa jag ätit under året maten på restaurang Anatolia i förra veckan. Grymt färska grönsaker och champinjoner, perfekt grillat kött på spett, snyggt upplagt.. Mums!

Kärlek: Då den lyst med sin frånvaro i form av en kvinna så har årets stora kärlek istället varit filmens värld. Visst, man kan inte krama en film. Inte hålla om den, kyssa den, ge den sin ömhet och berätta saker för den. Inte se in i dess ögon och höra den skratta och le mot en. Men man kan tycka att den är vacker, att den kan beröra. Man får drömma sig bort i en film.

Ilska: Utbrottet jag fick på kvinnan som körde på oss.

Glädje: När barnen i skolan vid slutet av dagen vill att jag ska komma tillbaka och vara deras lärare igen.

Citat: "De unika är de som missförstås mest." Hörde det i filmen Red Cliff.

---

Nu blickar vi framåt! Ljusare tider närmar sig, sommaren (denna underbara tid..) är återigen inte så långt bort och saker kan alltid bli bättre.

Kram och Gott nytt år och decennium!

Kommentarer
Postat av: Nadja

Jag hoppas verkligen att 2010 blir ett bra år!

Hoppas du mår som en kung.

2010-01-02 @ 01:08:07
URL: http://nadjaolgamarie.blogspot.com
Postat av: Daniel

2010 måste ju bara bli bättre!

2010-01-02 @ 12:01:23
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Joo.. så tänker väl jag också, skulle jag tro. Men det är ändå.. svårt att förklara. Haha :p

2010-01-03 @ 02:02:30
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback