Delfinal 4: Fyra lördagars elände börjar gå mot sitt slut

Hoppsan, slänger mig in lite hastigt och sent när första bidraget kommit igång.

Låt 1, Sibel: Jag har inte tyckt Sibel haft någon fantastisk röst tidigare och det intrycket sitter kvar även i denna låt. Väldigt intetsägande komposition. Refrängen har lite drag förvisso, men versen är usel. Känns inte som en totalt genomarbetad låt (igen, är ju inte första gången i denna tävling) utan som att det valts instrumentering lite på måfå och fattas lite. Avslutningen på låten är horribelt dålig. Refrängen var som sagt lite drag i, men det var också allt. Synd att ingen bättre sångerska fick låten så att refrängen kunde lyft lite till. Totalt sett en blek låt.

Låt 2, Py Bäckman: Ännu ett skämt från Christer Björkmans sida! Py har uppenbarligen missförstått begreppet "sång" i denna tragiskt usla sammansättning av toner. Hemskt!! Godnatt är helt rätt ord här. Kvällen har inletts katastrofalt. Kanske, kanske hade en bättre sångerska kunnat rädda delar av låten, men vetifan..

Låt 3, NEO: Jag skäms.. igen! Seriöst!! Förutsätts vi tittare vara helt hjärndöda eller?? Jag har inget emot falsettsång, men ÅTERIGEN bör man kunna hitta en bättre sångare. Låten? Ja, vad tror ni? Tråkig, tunn, märkligt komponerad, osv osv. Som vanligt.

Låt 4, Lovestoned: Få se.. "en blandning mellan ABBA och Bob Marley"... MMMMMM. Eller hur. Speciell låt i vilket fall. Verserna är hyfsat lika en annan låt som jag inte kommer på just nu. Vet inte vad jag ska tycka om denna låt. Den är inte speciellt bra, men den är inte lika usel som t.ex. NEO som hördes nyss.. men nä, den var inte speciellt bra som sagt. I refrängen påminner den också om något (t.ex. Vem ska jag tro på med di Leva) Man har tagit en massa smådelar från andra låtar och satt ihop helt enkelt. Det brukar inte bli särskilt bra..

Låt 5, Anna Bergendahl: Hade höga förväntningar på denna henne och.. jaa, låten var bra mycket bättre än mycket annat i år iallafall. Men känns inte som något jättenytt direkt, mer som någon låt i skarven 90- 00-tal som man hört förr i olika versioner. Men helt okej iallafall. Rätt skön när man hör på den flera gånger kan jag tänka mig.

Låt 6, Pernilla Wahlgren: Tråkig vers, men faktiskt en rätt bra refräng. Kvällens personliga överraskning så långt i och med refrängen. Helvetes skit att de inte lyckades skriva en bra vers också. Det finns inte mycket mer störande än en låt som bara har den ena delen. Eftersom det nu bara var refrängen som var okej så känns den alltmer tjatig ju mer låten går. Man har ju ingen vers att falla tillbaka på och också minnas. Skitars, det kändes lite synd..

Låt 7, Noll Disciplin: Textförfattare har de ju ingen framtid som iallafall (eller vem som nu skrev texten, jag lyssnade inte så noga). De ska helst byta sångare också. Återigen. Vad är det med årets festival och undermåliga sångare?? "Det är kört, det är sjukt, ingenting är som förut" Det stämmer iallafall! Festivalen går åt helvete. När de ska bredda sig och ta musik från spridda genrer så tar de verkligen aldrig något bra som representerar genren ordentligt. Friskpråkarn för att stå för hiphopen?? Noll Disciplin för skatepunken?? Snälla helvetes nå'n..
Jaja, jag ska vara lite snäll. Detta var inte den sämsta låten i tävlingen. Men någon fantastisk låt, det var det inte.
Hur det kan låta om det ska vara bättre? Jaa, såhär till exempel.

Låt 8, Peter Jöback: GAH inte Kempe igen! Det bådar inte gott.. skriver nu innan låten börjat och är redan säker på att det kommer gå käpprätt. Nu börjar låten.. eller galandet. Jesus Krist vad tråkigt. Sparka bort Kempe från denna tävling! Sparka bort Björkman! Sparka bort alla som har något som helst ansvar för årets tävling! Alla utom möjligtvis den som fick med Crucified Barbara. Jöback.. jag säger såhär; 1:20 in i klippet.

---

Snabbrepris.. är det verkligen nödvändigt?

Mest uselt idag var definitivt Py Bäckmans insats iallafall.

Bäst? Okej, jag väljer Bergendahl. Det som var mindre uselt var kanske också Sibel och Wahlgren. Den enda låten jag känt för att skaffa hem är egentligen Crucified Barbaras. Bergendahls låt kommer jag nog kunna slappa till om den kommer på radio.

Aah, Dolph är tillbaka! :D Årets enda behållning! Synd att man måste genomlida en massa tid av oväsen för att komma fram till de små snuttarna bara.

Åh, nej, Py kom sist! Så syyyyyynd...

What?? Gick Anna direkt?? Fan vad gött! Haha, ännu en överraskning! Det var la de få procenten med musiksmak i Sverige som plötsligt vaknat till liv nu i slutet av festivalen. Att hon är ostadigare i rösten nu den andra gången hon får sjunga är inte speciellt konstigt :) Men det tar hon igen med råge på ännu mer charmighet än första gången.

Och där kom Gamle Svante igen. Inte för att jag tycker det är melodifestivalens bästa vinnare genom tiderna, men jämfört med årets startfält så är den grym.. så är det. Aah, och där kom Bärnsten också! Nu höjdes klassen några ton på festivalen. Medleyn på gamla låtar visar verkligen hur USELT det är nuförtiden.
Ja!! Claes-Göran! Honom har jag aldrig sett nå'n annanstans än i originalframträdandet han gjorde för hundra år sen :P Han var inte så olik sig, typ bara vitare hår.
Och Lill-Babs också :) hon sjöng bättre förr, men vafan.. detta, tillsammans med Dolph, gör att kvällen känns värd att ha lidit sig igenom i övrig musikalitet.

Neo till andra chansen, inte så otippat att en flickögonsten gick vidare på nå't sätt.
Damn it.. den förmodligen tråkigaste låten för kvällen till Globen. Helt otroligt. Hade inte Bergendahl redan vart klar så hade jag nästan gått in i en kris. MUTE på det eländet.

Måtte Crucified Barbara ta sig till final via andra chansen..

---

Så! Då kan vi summera årets melodifestival med en mimande och härligt tyst Peter Jöback på TV:n i bakgrunden.
Rent musikaliskt så är detta utan tvekan den absolut sämsta melodifestivalen som jag har upplevt. Det är ett hån mot musik i allmänhet att detta ska visas som att det är det bästa vi har att bjuda på. Två bidrag, TVÅ, har jag gillat lite mer i år (C.B. och Bergendahl). Bottenrekord. Det fanns några få halvokej låtar också, men de räknas inte direkt. De har jag plussat i brist på annat.
Jag SKÄMS. Vinner inte någon av de två jag nyss nämnde så kan vi lika gärna lämna walk over direkt i Eurovision. Jag säger inte att vi hade vunnit med C.B. eller Bergendahl, men jag visar hellre upp de för resten av Europa som ett tecken på att Sverige har smak istället för att skicka nå't elände som typ Jöback eller Manboy utan någon som helst själ eller stor musikalisk kreativitet.

Jag ser fram emot Eurovision, inte finalen i Globen. Sannolikheten att ett av de två bidragen jag hyllat vinner i Globen känns rätt minimal. Jag hoppas på att något annat land skickar något man vill hylla i Eurovisionfinalen.. För vi kommer fan inte vara i närheten av att vinna.

Nu lämnar jag denna komiskt usla tävling och lyssnar på lite bra musik (det är inte speciellt svårt att hitta).

Tjoflöjt!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Noooo, haha, jag tyckte faktiskt om Peter Jöback :D!

2010-02-27 @ 23:53:30
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hm.. jag vet inte riktigt vad jag tycker om det där..



Vi har lov nu :D När hade ni lov där borta då?



Hehe... Jo, Saw-filmerna har gått utför. Det ska ju vara Jigsaw som fixar alltihopa, när han dör och överlåter det till de andra så blir det helt fel. De fattar inte grejen :( Men jag måste ändå se den sjätte filmen...

Blair witch project har jag inte heller sett! Är det inte den som är likadant filmad som Paranormal activity?



Haha, om nu ska skaffa några barn förstås :p



Höhö (;, jomen kom igen, Jöback är bra :D Plus att han ser väldigt bra ut...



Jaa, iaf alla i min klass, och dom i min förra klass. Men jag tycker som du, de är ju skitbra!

2010-02-28 @ 12:36:39
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Oj.. det var längesen :O Jadu.. jag ska kolla massa film, läsa böcker, träna, sova.. och så måste jag till moderna museet för att göra en skolgrej :D



Jamen precis.. man kan inte hoppa över en film... det gååår inte. Så du har sett paranormal activity? Då var den alltså inte så sjuuukt läskig som alla påstår. Eller det kanske bara är du som är übertuff :D?



Åååh, älska Aladdin :D Men inte Kempe.. kommer fortfarande i ihåg när han sjöng den där.. "Det var du och jag mot världen, aldrig ensamma på färden.. tralala". Hahaha, HERREGUD vad jag inte tyckte om den. Men jo, Jöback ser mycket bra ut. Py Bäckman... hon passade inte i sina Elton John-brillor.. om man säger så.



Höhö, eller ass-five! Ny smiley som jag uppfunnit på msn (Y) Jo.. det måste nog vara så. Men han är ju trots allt väldigt speciell.. annat kan man inte säga..

2010-02-28 @ 23:30:11
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback