Kvaldramatiken

Jeeehopp, då var det definitivt klart att VM nästa år blir Sverigeavsaknat och jag får lägga min energi på främst Dyskarna istället. Känns klart vemodigt att det blev som det blev, men vi kan ju inte lyckas varje gång, egentligen har vi varit rätt bortskämda. Men visst borde vi kvalificerat oss även denna gång, absolut. Det mest positiva är att Lagerbäck försvinner redan nu så att efterträdaren får än mer tid att förbereda sig för EM-kvalet.

VM-kvalet börjar annars lida mot sitt slut och bara en omgång i november återstår då de sista platserna blir klara. De som fortfarande har chansen är:

- Afrika: Kamerun eller Gabon i grupp A, Tunisien eller Nigeria i grupp B, Algeriet eller Egypten i grupp C
- Sydamerika vs. Nordamerika: Uruguay eller Costa Rica
- Oceanien vs. Asien: Nya Zeeland eller Bahrain
- Europa: Ukraina, Irland, Slovenien, Bosnien, Grekland, Ryssland, Frankrike, Portugal

14:e och 18:e november spelas de avgörande matcherna där nio av de ovanstående länderna får sälla sig till nedanstående redan klara lag:

- Afrika: Ghana, Elfenbenskusten, Sydafrika (kvalificerat som värdland)
- Sydamerika: Brasilien, Paraguay, Chile, Argentina
- Nordamerika: USA, Mexiko, Honduras
- Asien: Japan, Sydkorea, Nordkorea, Australien
- Europa: Danmark, Schweiz, Slovakien, Tyskland, Spanien, England, Serbien, Italien, Holland

En hel del i mina ögon intressanta lag har lyckats kvalificera sig (Honduras, Chile, Australien, Slovakien, Serbien, Schweiz, Ghana, Elfenbenskusten, Sydafrika) förutom de vanliga stornationerna. Likaså har ett flertal nationer gjort mig besviken och saknas (Sverige såklart, Belgien, Tjeckien, Skottland, Kroatien, Colombia, Jamaica bl.a.) men så är det ju i kval, alla kan inte lyckas.
Imorgon lottas vilka lag som ställs mot varandra i det Europeiska kvalet så mer om det kan jag inte säga i nuläget. Däremot hoppas jag innerligt att Nya Zeeland fixar returen hemma i Wellington i november mot gästerna Bahrain (0-0 i första mötet i Bahrain) eftersom det är helt klart fler sevärda spelare hos Nya Zeeländarna än hos deras kombatanter. Med samma motivering hoppas jag även att Uruguay klarar av Costa Rica när de möts, båda matcherna i november. Kamerun leder sin grupp knappt före Gabon, men jag tror och hoppas att Rigobert Song och hans kamerunska bröder klarar hålla undan. Nigeria däremot får det dessvärre svårt att ta sig förbi Tunisien då tunisierna förmodligen kommer att klara av Mozambique i sista omgången. Slutligen är det en het drabbning mellan Algeriet och Egypten där segraren med största sannolikhet går till VM (vinner Egypten med endast 1-0 går Algeriet ändå till VM på bättre målskillnad). Förhoppningsvis får vi se en massa tekniska algerier (tänk t.ex. på att Zinedine Zidane hade algeriskt påbrå även om han spelade för Frankrike) i VM och inte ett mindre roligt Egypten.

Sådär, det var väl en liten snabb sammanfattning! VM blir roligt att titta på ändå om man är fotbollsintresserad, men som sagt, det är inte samma sak utan Sverige. För er som enbart följer Sveriges matcher förstår jag att allt jag just skrivit är rätt så ointressant, men för mig no way!

Nu blickar vi framåt mot imorrn och därefter 14:e och 18:e november.



-Ja, det var en riktig kanonträff! Stenhårt, i krysset nästan!
Olof Mellberg kommenterar något ironiskt sitt intofflade andra mål mot Albanien



OBS! Rättelse: Idag publicerades FIFA:s världsranking, på vilken Europeiska lottningen baseras. Själva lottningen görs på måndag, den 19:e.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hehe, du har nog rätt. Jag tycker om Beck, Bert, Sune, Hem till Midgård.. och allt som är humor i princip.. inte "riktiga filmer", om du förstår ;D?



Nej, precis... det är lättare att vara trevligt mot folk på internet än i verkligheten när man är på bajshumör, om man säger så.



:O:O:O:O Nu är det min tur att bli besviken. GE DET EN CHANS! EN chans är allt jag begär! Det är verkligen überbäst. OM du tycker om min humör (vilket iofs inte är så vanligt), så älskar du Fairly Odd Parents! Men de andra serierna du nämner är ju också merdebra! Bumbibjörnarna... :D:D



Och ja.. Ice Age är den bästa animerade Disneyfilmen! ÄLSKA SID! Fast den senate Upp är också sjukt bra :D:D

2009-10-16 @ 22:11:58
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback