Eurovision Song Contest

Ja, så var då inför-programmen avklarade och jag har glatt fått sitta och höra på den s.k. expertjuryns uttalanden om alla årets bidrag. Ska inte bedöma juryn allför mycket, alla får tycka vad de vill och nu är det min tur! Personlighetsmässigt är det dock den ständige bisittaren Thomas Lundin som självklart är programmens behållning.

Nåväl! Dags för mina egna subjektiva bedömningar av de 42 bidragen. 0-5 poängs skala i slutet av meningarna. Notera dock att denna skala enbart gäller inom tävlingen. Skulle det vara "ute i verkliga livet" hade många låtar blivit bra mycket mer poänglösa..

Semifinal 1

1. Montenegro - Jag bryr mig egentligen inte om låtarnas videos men denna kändes äcklig och alltför blingblingig. Knappt godkänd låt, rätt tjatig efter ett tag med refrängen. Inte totalt värdelös, men finns bättre helt klart. 3
2. Tjeckien
- Rätt värdelös. Mer smårolig möjligtvis om man har den som soundtrack till någon bloopervideo på youtube typ, men som schlager helkass. 2
3. Belgien - Aspirerar förmodligen på ännu en bottenplacering. Elviskopia som nästan är i Pilarmklass utstrålningsmässigt. Sången duger la, men låten är småtöntig. 2
4. Vitryssland
- Looken på öststataren får mig att vilja ta pisse-, alternativt kräk-, paus, men låten funkar faktiskt. Rätt skön och melodiös. Refrängen bra mycket bättre än versen dock och har ett visst tryck. 4
5. Sverige
- Även om den inte var min absoluta nummer ett i Svenska uttagningarna, så diggar jag den. Har inget emot opera och rösten är garanterat den mest stabila i hela tävlingen. Verserna i låten är inte helstarka, men den mäktiga refrängen väger absolut upp det. Visst kan jag anses jävig, men refrängen ger lite gåshud, det räcker för att få full poäng av mig. 5
6. Armenien - Medelmåttig modern klubblåt, dvs väldigt mycket inte bra. 0
7. Andorra - Inte första gången jag gillar ett bidrag från detta lilla land. Lär inte vinna, men lagom laidback poprocklåt, som jag lätt kan digga till. 4
8. Schweiz - Tveklöst min favorit i år. Extremt otippad musik från alplandet, men lätt skön! Påminner om flera band jag gillar i stilen. I soundet lite åt fr.a. Melody Club-hållet. Som Lundin sa i programmet "Det här är riktig musik". 5
9. Turkiet - En välbehövlig pissepaus! Låter som all annan intetsägande skitmusik på klubbar. Räcker så. 0
10. Israel - Tråkig helt enkelt. Helt okej röster och ganska melodiöst, men tråkigt i längden. 2
11. Bulgarien - Technobulgarien slår till igen! Funkar, skön bas, men händer inte så mkt, lite platt. 2
12. Island - Som vanligt en stabil låt från ön. Refrängen bra, medan versen är lite tråkig. Bra sång. Tummen upp! 3
13. Makedonien - Ingen fantastisk låt, men själva ljudbilden gillar jag. Lite mer variation i refrängen hade dock varit väldigt skönt även om det är drag. 80-talets glamrock har lite dödsryck ändå. Sångaren låter som en rocksångare brukar, men snudd på smågnälligt nå'n gång ibland. 3
14. Rumänien
- Gäääsp. Plastigt, tunt, intetsägande, löjlig text. Låt mig göra om den lite (läs: mycket) så kanske, kanske. Eller nej, det skulle nog inte hjälpa. Har ändå några små slingor jag gillar. 2
15. Finland
- Funkar. Jag är ju uppväxt med och gillar eurodisco/eurodance så, visst. Musiken snyggt producerad, men refrängen låter mer som ett hopkok av många andra låtar än som något originellt. Lyfter aldrig de sista procenten. 3
16. Portugal
- Som vanligt kommer Portugal med ett märkligt bidrag. Takten är lite märklig ibland för mig, men ändå tycker jag låten är snygg och sången rätt bra. 3
17. Malta - Chiara igen! De har inte så många andra artister eller? Låter som en sämre version av "You Raise Me Up" eller nå't. Ganska anonym. Bra röst såklart och rätt maffigt, men händer inte jättemycket ändå och blir lite tjatig. Växer dock så smått efterhand trots tjatigheten. 2
18. Bosnien & Herzegovina - Brukar inte misslyckas och så inte heller denna gång. Väldigt speciell låt. Både inhemska tongångar och mer internationellt mjukrockigt sound med en framträdande basgång. Inte jättespännande låt, men fullt godkänt. 3

Semifinal 2

1. Kroatien - Versen är lite småskön och slapp, men när refrängen drar igång ogillar den lite smått redan efter en sekunds lyssnande. Med annan sångare hade känslan kanske kunnat bli annorlunda men nu blir refrängintrycket skrän och oväsen. Får säkert en massa östpoäng dessvärre. 1
2. Irland
- Min typ av tjejpoprock definitivt. Gillas starkt. Cool stil på tjejerna också. Tur att basen inte är svagare, då hade det blivit mindre bra, basens framträdande lyfter hela låten. Håller denna som en av mina favoriter. 5
3. Lettland - Ett ord direkt: billigt. Och ett ord till: uselt. Varför höll de inte fast vid att avstå från tävlingen detta år? Enda bra: de få sekunder tjejen sjöng själv. 0
4. Serbien - Ett sån't här bidrag igen, minst ett varje år! Några pajasar och en rapvers följt av småhurtig refräng. Tunn, tråkig, kass. Något för bolibompa månne? 0
5. Polen - Ganska vacker ballad, skulle funka i vilken modern radiokanal som helst. Vinner nog inte, men klart godkänd. Det stickaktiga partiet innan "lyftet" klart höjdpunkten. 3
6. Norge - Så denna är favorittippad? Give me a fucking break.. Suger apballe på ren svenska. Dvs i klass med Lettland och Serbien. Vad är det för fel på juryn som ger femmor allihop? Eller de på youtube som gillar den? Är de helt knarkade? Kan spelas möjligen i bolibompa tillsammans med Serbien. Det är inte bara det att låten är dålig, herr Rybak sjunger inte särdeles bra heller. 0
7. Cypern - Supersöt tjej, okej låt, men inte mer. Rätt så tunn. 2
8. Slovakien - Verserna går att lyssna på, men i refrängerna blir det gnöl. Genomgående tema för många länder i år märker jag. Hemskt för öronen efter en stund. Poängen för verserna. 1
9. Danmark
- Ser ut som komikern Patrik från Morgonsoffan. Låter som en korsning mellan Iglesias och låtskrivaren Adams. Låten är en platt ordinär tunn poprocklåt för radio. 2
10. Slovenien - Skum låt. Snygg musikaliskt och produktionsmässigt, men sångerskan kunde man skippat typ. "Filmmusik" beskrev Lindarw det som. Jag kan bara instämma. 2
11. Ungern - Modernt, men ändå med lite omoderna drag från 90-talet. Basen är återigen en lyftande faktor, i övrigt är låten småtjatig, men skulle absolut funka på nå'n klubb när man fått i sig några stadiga. Texten kunde varit bättre. Dansant när väl den viskande första versen är avklarad. 3
12. Azerbajdzjan - Usch. Fan att man skulle få ett sån't här äckligt bidrag i år också. "Rajtjackarajtja"..spyyyr. Grekinspirerat dravel. Tjatigt. 0
13. Grekland - Blää, usch, slisk. Gamle Sakis kommer med ännu en sketlåt. Svag sånginsats och tjatig. Enda jag möjligtvis kan gilla är några av de elektroniska inslagen. Plus för det och att de ändå inte är lika kassa som Azerbajdzjan. 1
14. Litauen
- Jaha? Vad var detta? Nå'n pausunderhållning? Låter ojämnt producerat, med rösten nästan gömd och ytterst seg sömnig låt. Får hoppas att det blir lite mer tydligt live. Kanske skön som näst sista låt på nå'n rökig bar innan stängningsdags. 1
15. Moldavien
- Faktiskt inte helt värdelös, lite kaosartad, men ändå fart och fläkt. Tycker inte det är en oerhörd schlagerlåt och skulle aldrig rösta på den, men skulle kunna digga den i sitt hemland på något torg med liveorkester. 2
16. Albanien - Låter definitivt lite retro och det går jag ju ofta igång på. Den funkar absolut, även om sångerskan är på gränsen till gnällig i de högre tonerna. Svängigt och bättre än mycket annat ändå. 3
17. Ukraina - Nej tack. Galet konstigt komponerad med trumpeter varvat med modernt elektroniskt komp. Tycker mest det blir en kompott av saker som kämpar för att gå ihop men inte riktigt når ända fram. Dessutom tjatig och tråkig trots sin förmodade ambition att vara en klubblåt med driv. Låter ändå någorlunda professionellt konstigt nog. 1
18. Estland
- Jag förstår ungefär vad de försöker skapa för känsla med sin etnopop, men tycker de når långtifrån ända fram. Det är för spretigt och osammanhängande melodimässigt för att man ska hinna ta in en sammanfattande känsla. En märklig mörk komposition som trots sina brister ändå är lite fräck. 2
19. Holland - Haha, detta måste ju vara årets skämtlåt eller? Löjligt dålig. Tre medelålders gubbar som kämpar med att visa sin sliskiga sida och att de inte alls är så gamla som de ser ut. Samtidigt försöker de göra något bättre av en usel låt. En skam för tävlingen. 0

Direktkvalificerade


1. Frankrike - Äntligen något som känns lite äkta och själfyllt igen. Har absolut inget emot den här typen av gamla fina franska ballader med dragspel. Tvärtom, tycker det är jätteskönt. Gillar inte sångerskans röst till 100%, men det gör inget alls. 4
2. Ryssland
- Bättre än förra årets värdelösa vinnare (vilket inte är någon större bedrift) men absolut ingen bra låt ändå. Rätt intetsägande och känns som hämtad från nå'n gammal halvsjaskig sovjetisk bar. Hemsk sångerska, låter bara alltmer illa ju längre låten går. Gillar konstigt nog dock den lite mörka mystiska undertonen som finns låten igenom. 1
3. Tyskland
- Wtf? En upphottad version av barnlåten "sillidill" mot slutet som plötsligt får en sekunds seriositet när det blir nästan tyst och avskalat. Vet knappt vad jag ska tycka. Mer småkul än bra, men näe. 0
4. Storbritannien
- Hörs att det är komponerat av ett proffs (Andrew Lloyd Webber), synd bara att de inte kunde få tag i en bättre sångerska. Hon håller inte hela vägen. Tyvärr britter, ni har skjutit er själva i foten med det valet. Annars är låten absolut helt okej, fast skulle knappast vunnit även med en bättre sångerska. 3
5. Spanien
- Gah, kommer aldrig den här typen av låtar att dö? Vet inte hur många det finns med i årets tävling, men nej tack nej. Sångerskan funkar, men låten är en typisk sådan som för mig smakar lika illa som man mår efter en riktig fylla. Sorry, men totalt opersonlig låt som inte säger något. 0


Puh det var det! Tar jag detta på för stort allvar? Nja, men jag tycker det är roligt :) Dock känns det som att jag är den enda som är straight som lägger ner så'n energi haha..Näe då, det finns säkert fler som bara är lite lagom galna som jag.
Sammanfattningsvis kan man väl säga som så att det inte spelar någon roll vad jag tycker, för min favorit vinner aldrig någonsin ändå. Möjligt att "Hard Rock Hallelujah" var min favorit när den vann, men inte säker. Sen när Estland vann 2001 så var det faktiskt den bästa låten det året och jag gillade den. Men det berodde på att alla bidrag sög och den var minst dålig, så det räknas inte.

Jag kommer att sitta och svära när en sketlåt står där som segrare i år igen, precis som förra året, men vad gör man? Det är ändå kul och man behöver ju inte direkt lyssna på de värdelösa bidragen hemma på fritiden när tävlingen är över.

Jag är helt värdelös på att tippa segrare, men okej: jag tror inte att förhandstippade Norge kommer att vinna. Jag tror inte heller att någon av mina favoriter kommer att vinna. Grekland och kommer säkert att vara med i toppen liksom Azerbajdzjan och Bosnien. Portugal ser jag som en dark horse. Vinner gör..ska vi gissa på typ Montenegro, Rumänien eller Ukraina?

Until next time; bye bye!



Kommentarer
Postat av: Linda

Cause I got something to believe in

As long as I'm breathing. Var han snygg eller va han snygg?! jag älskar att reta dig :D , känner mig som en jobbig lillasyrra

2009-05-12 @ 20:08:34
URL: http://whataboutlinda.blogg.se/
Postat av: Carl-Filip

Nu har jag läst alla recensioner från dagens första semifinal av ESC 2009. Ska kolla igenom vad du skrivit om de andra bidragen efter semifinal två och i anslutning till finalen sedan.

Kul som sagt var att vi tyckte lite samma om vissa bidrag utan att prata med varandra innan.

2009-05-13 @ 00:15:13
URL: http://echoesofmythoughts.blogspot.com

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback