Judgement Time

Hemma igen från familjekväll i Götet med födelsedagsmiddag för Linus och biobesök.
"Män som hatar kvinnor" var filmen som sågs (om det undgått någon efter min närmast besatta läsning det senaste dygnet) och jag vet inte hur jag ska formulera det riktigt. Linus är den enda i familjen som inte läst boken, och tyckte att filmen var bra. Inte heller mamma (som inte kom ihåg alla detaljerna korrekt ändå från när hon läste boken) eller pappa verkade ha mycket att invända mot boken, mer än att man måste ju förstå att filmskaparen måste välja ut det han anser kan användas för bästa effekt från filmen, och vad som ska väljas bort. Jag däremot som har boken extremt fräscht i minnet satt och störde mig på alla detaljer som saknades. Självklart inser jag att inte allt kan tas med från boken, men fan...det jag söker i en deckare är pusselbitar och en spänning som byggs upp under lång tid för att man ska sitta och fundera och vrida och vända på lösningar själv, precis som huvudpersonen/erna i boken/filmen. Det kändes ungefär som att första halvan av boken gick på en kvart och andra halvan de återstående två timmar och femton minuterna. Och i den där första halvan av boken fanns väldigt mycket med som jag tycker är viktigt. Hur omgivningarna ser ut, vilka de misstänka är för personer osv. Allt sånt avklarades snabbt utan omsvep och helt plötsligt satt huvudpersonen/erna där med den viktiga pusselbit som det i boken får kämpas en hel del för. Jag blev helt enkelt överraskad över hur fort allt gick.

Hux flux var filmen slut, med lite annan avlutning än den i boken, och många obesvarade frågor (om man inte läst boken) om vilka vissa personer i Mikael Blomqvists liv är.
Nu låter det som om jag är extremt negativ, men det fanns faktiskt ljusglimtar också. Noomi Rapace var skitbra som Salander och Taube passade utmärkt som Henrik Vanger (även om denna karaktär var med extremt lite jämfört med i boken). Mikael Nyqvist däremot..blev jag lite besviken på. Det är knappast hans fel, men han kändes inte alls som den karaktär jag lärt känna i boken.

Nåja...man kan inte få allt här i världen...I huvudet kan man som tur är spela in sin egen film. Kul att Linus gillade den iallafall :P

Nu ska jag fundera lite mer på Fokus-reunion innan jag stupar i säng eller nå't. After all, jag har inte sovit som sig bör på snart 1½ dygn..

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback