Stockholm spontant runt

Istället för att ligga och slöa så tog jag mig ner till busshållplatsen och spontanåkte iväg. Jag gillar att åka buss, man kan kolla på folk och se hus och annat som händer, inte bara väggar och mörker som det oftast är med tunnelbanan.
 
Först åkte jag härifrån Kungsholmen med buss 62 rätt genom stan, via t.ex. Stureplan, och klev av vid Tessinparken, med gångavstånd till Stockholms Stadion.
Strax innan Stadion ligger Östermalms IP, där jag faktiskt var i somras och hämtade lite friidrottsmaterial, och därifrån tog jag nästa buss med nummer 73. Den gick via Valhallavägen västerut mot Karolinska Institutet där jag gick av och vandrade en bit till nästa hållplats.
Buss nummer 69K var nu på tapeten och med den färdades jag mot sydöst och Kungsträdgården. Jag hade nu sikte på Vitabergsparken på Söder som jag inte var säker på om jag varit i sedan barnsben när föräldrarna var där och rullade en mini-Richard i barnvagn.
 
Vid Kungsträdgården rullade snart buss 76 in och den skulle enligt såväl hållplatsskylt och digitaltavla inne på bussen gå till Norra Hammarbyhamnen. Efter en stunds resa genom Söder stannade bussen och jag insåg att alla hade gått av utom jag och chaffisen. Han gick långsamt mot mig och stod och kollade på sin mobil en stund innan han sa till mig att detta var slutstationen. Kunde han inte sagt det direkt..? Och varför stod det att bussen skulle åka till Norra Hammarbyhamnen? Jag fick inget svar på det sistnämnda och gick i vilket fall av. Jag var nu i vilket fall inte långt ifrån hamnen och området kan väl sägas räknas dit säkert, men då skriver man väl hållplatsens namn i digitaltavlan och inte något annat kan tyckas..
 
Där jag nu befann mig var korsningen vid Katarina Bangata och Ljusterögatan. Detta var helt perfekt då sydligaste punkten av Vitabergsparken låg väldigt nära. Jag insåg direkt när jag kom in i parken att även om jag inte gått exakt där så kände jag igen parkdesignen. I somras gick jag och Erik in i parken norrifrån och satt och hängde och snackade på en bänk ett tag. Lite kontrast med go sommarkväll då mot nu med snö, is och kyla.
Solen hade just börjat sänka sig och jag kom således till parken i perfekt tid. Jag fotade musikpaviljongen och fick ett foto jag blev mäkta nöjd med:

Solig timing.
 
Jag gick ut ur parken på norra sidan och kom ut på Skånegatan. Från närliggande Bondegatan tog jag buss 66 i nordvästlig riktning mot Västerbron där jag bytte till dagens sista buss, nummer 4, som tog mig över bron. Från Västerbroplan gick jag sedan hemåt Stagneliusvägen och handlade på vägen.
 
Det var dagens cityresa! Det man slås av när man gör såna resor är hur allt hänger ihop. Det är en massa platser man känner igen som man varit på tidigare, men det är ju väldigt ofta man främst åker tunnelbana i Stockholm och då ser man ju bara närområdet vid stationerna och inte hur man kommer dit och lär sig känna igen områdena emellan. Jag känner att jag har en rätt bra överblick över Stockholm nu, från Söder och uppåt.
Sen har jag ganska bra lokalsinne överlag, vilket gör att jag väldigt sällan villar bort mig i städer utan alltid hittar rätt relativt fort om jag är osäker på var jag är. Det är rätt gött och det har jag ärvt av min far, mannen med bra lokalsinne nummer ett.
 
Vill man följa min spontanresa via linjekarta finns den här.

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback