Oscarsgalan, något försenat

Så! Nu äntligen har jag gjort min årliga Oscarstitt.
 
Helhetsintrycket av årets gala blev.. okej. Men inte mer. Neil Patrick Harris funkade bra som värd men borde getts än mer utrymme (som Ellen förra året). I alla fall i mitt tycke, publiken verkade lite väl stel och/eller PK i vissa skämtmoment.
Utseendemässigt varierade galan, i en hel del nummer var det snyggt, som när låten Glory framfördes, men när scenen stod still så att säga såg den ganska trist ut. Som en uppsnofsad prisutdelning i en konferenslokal.
 
Sägas skall också att galan ofta kändes väldigt mycket mer fokuserad på politik, jämlikhet, sjukdomar och mänskliga rättigheter snarare än filmerna i sig (visst, många av filmerna behandlade såna ämnen, men det är prestationerna som ska behandlas i första hand, inte en massa utläggningar om annat). Jag tycker givetvis det är helt okej med den typen av viktiga inslag i lagom doser, men här blev det väldigt, väldigt mycket sånt och då blir det tröttsamt till slut. Man tappar engagemang när det hela tiden ska påtalas. Lite som samhället i stort nuförtiden alltså. Det finns gränser för allt.
Galan kändes även ofta väldigt stressad i andra passager så det blev en skum mix av för långa utläggningar med stress däremellan.
 
Bäst på galan var öppningsnumret, Lady Gaga, minnestunden över de som gått bort, framförandet av Glory och framförandet av Lost Stars. I övrigt var det inte så mycket mer bra egentligen. Presentationerna var rätt stela och det var för lite skämtsamma improvisationer.
 
Vad gäller hur priserna fördelades är jag inte direkt helt nöjd. I år var ett sånt år då de flesa tyngre priserna inte alls gick dit jag ville. Oftast de senaste 6-7 åren har jag instämt och tyckt de flesta priserna gått dit de ska, men i år var ett lite mer dels amerikanskt och dels mer konstnärligt år kan man säga. Då blir det som det blir.
 
Bästa film
Min vinnare: The Theory of Everything
Oscarsvinnare: Birdman
Kommentar: Att Birdman vann överraskar mig inte nånstans. Jag gillade den fram till sista 20 minuterna då den ballade ur alldeles för mycket och blev mest konstnärlig. Jag har aldrig varit en fan av filmer som hyllas enbart för att de är konstnärliga/svåra/konstiga. Det blir inte automatiskt bra bara därför, det måste finnas en bra röd tråd, ihopknytande av säck, engagemang för karaktärerna och i alla fall lite logik.
För övrigt skall sägas att ingen av filmerna jag egentligen skulle vilja ha som nominerade och vinnare ens var nominerade.. Istället hittar vi okej filmer som American Sniper (patriotfilm) och Selma (rasmotsättningsfilm) som båda givetvis hamnar där mest för att de passar USA:s intesseområden och historia snarare än att de är mästerverk.
 
Bästa manliga huvudroll
Min vinnare: Eddie Redmayne (The Theory of Everything)
Oscarsvinnare: Eddie Redmayne (The Theory of Everything)
Kommentar: Ett givet val. Flera andra bra var nominerade, men Redmayne stod ut betydligt mer.
 
Bästa kvinnliga huvudroll
Min vinnare: Julianne Moore (Still Alice) eller Marion Cotillard (Deux jours, une nuit)
Oscarsvinnare: Julianne Moore (Still Alice)
Kommentar: Båda jag unnade priset var riktigt bra i två helt olika, plågade karaktärer. Det är riktigt svårt att jämföra sådana prestationer. Synd i detta fall att man inte kunde dela priset.
 
Bästa manliga biroll
Min vinnare: J.K. Simmons (Whiplash)
Oscarsvinnare: J.K. Simmons (Whiplash)
Kommentar: Kanske galans mest givna vinnare. I en klass för sig trots stark konkurrens.
 
Bästa kvinnliga biroll
Min vinnare: Emma Stone (Birdman)
Oscarsvinnare: Patricia Arquette (Boyhood)
Kommentar: Jag har inget emot att Arquette vann. Det stod mellan henne och Stone, som jag tyckte var snäppet vassare och egentligen Birdmans största ljuspunkt tillsammans med Edward Norton bitvis.
 
Bästa regi
Min vinnare: Alejandro González Iñarritu (Birdman) eller Richard Linklater (Boyhood)
Oscarsvinnare: Alejandro González Iñarritu (Birdman)
Kommentar: Riktigt svår kategori. Flera bra att välja bland. Men jag kan hålla med om vinnaren av den anledningen att det känns som att han verkligen fått ut max av alla inblandade, trots att jag som sagt inte tycker filmen i fråga håller helt i övrigt.
 
Bästa originalmanus
Min vinnare: The Grand Budapest Hotel
Oscarsvinnare: Birdman
Kommentar: Tänker inte upprepa mig gällande Birdman. Men om Budapesthotellet kan sägas att det är en mycket skön historia med både humor, drama, spänning och härliga miljöer. Speciell, men på ett bra sätt. En modern saga som ändå känns verklig.
 
Bästa manus efter förlaga
Min vinnare: The Theory of Everything
Oscarsvinnare: The Imitation Game
Kommentar: Båda nämnda ovan är riktigt bra filmer.
 
Bästa foto
Min vinnare: The Grand Budapest Hotel
Oscarsvinnare: Birdman
Kommentar: Budapesthotellet är en sån läcker film för ögat.Jag skulle dock vilja framhålla att en av filmerna i bästa utländska film, Leviafan, åtminstone borde varit nominerad här. Den hade också ett riktigt fint foto.
 
Bästa klippning
Min vinnare: Whiplash
Oscarsvinnare: Whiplash
Kommentar: Samspelet mellan ljud och bild och de snabba och träffande klippen vid trummandet hjälper till mycket för att ge en känsla av realism i denna relativt minimalistiska film.
 
Bästa scenografi
Min vinnare: The Grand Budapest Hotel
Oscarsvinnare: The Grand Budapest Hotel
Kommentar: En annan av kvällens solklaraste kategorier. Återigen får jag chansen att säga att något är läckert. Riktigt läckra miljöer.
 
Bästa kostym
Min vinnare: The Grand Budapest Hotel
Oscarsvinnare: The Grand Budapest Hotel
Kommentar: Ingen av de andra nominerade kändes riktigt i närheten här heller.
 
Bästa smink
Min vinnare: The Grand Budapest Hotel
Oscarsvinnare: The Grand Budapest Hotel
Kommentar: Budapesthotellet igen! Jag har inte så mycket att säga emot det heller direkt.
 
Bästa filmmusik
Min vinnare: Interstellar
Oscarsvinnare: The Grand Budapest Hotel
Kommentar: Här håller jag för en gångs skull inte med om att Budapesthotellet skulle ha en statyett. Musiken i hotellet är förvisso passande och bra, men inte alls lika påtaglig och stark i fråga om att föra filmen framåt och förstärka filmen som det är i fallet med Interstellar. Interstellar är för övrigt en av de filmer jag hade velat se nominerade för bästa film.
 
Bästa sång
Min vinnare: Lost Stars
Oscarsvinnare: Glory
Kommentar: Visst är Glory också en bra låt. Den näst bästa nominerade enligt mig. Men den vinner väldigt mycket på att den handlar om en historisk händelse och mänskliga rättigheter. Den känns lite för tvingat ihopkomponerad för att nå ända fram till mig. Som helhet tycker jag tveklöst att Lost Stars är en bättre komposition som dessutom ingår i en film som handlar om musik och värdet av musik, vilket låten porträtterar i kontrast med sig själv i två olika versioner och med två olika sångare.
 
Bästa ljud
Min vinnare: Whiplash
Oscarsvinnare: Whiplash
Kommentar: När jag som inte ens gillar den typ av jazz som finns i filmen börjar sitta och digga med enbart för trummorna och trumljudets skull, då är det ganska bra betyg till ljudteamet. De har fått till en trovärdig, behaglig och engagerande ljudbild.
 
Bästa ljudredigering
Min vinnare: Interstellar
Oscarsvinnare: American Sniper
Kommentar: Jag går med på valet av snipern. Men jag tyckte det fanns en extra dimension (på flera sätt) som förstärktes med väl avvägda ljudedigeringsbeslut i Interstellar.
 
Bästa specialeffekter
Min vinnare: Interstellar
Oscarsvinnare: Interstellar
Kommentar: I Interstellar fick man till en realism i ett relativt okänt område och rymden skildras mycket bra som den otäcka plats den faktiskt är.
 
 
Jao, det var det! Ett år till nästa gala. Även om det var en del besvikelser i år som sagt på galan som helhet och på en del av de viktigare priserna så är Oscarsgalan en höjdpunkt.
 
Nu måste jag sova å det grövsta. Detta inlägg tog mycket längre tid än tänkt. Jag får korrläsa imorgon/idag.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback