Melodifestivalen Del 2

Det blev lite bättre intagsnivå av vin igår. Bara tre glas och ingen större effekt.
Hur var deltävling två då? Ptjaa.. den var snabbt över kändes det som. Förutom låtarna var det rätt bra manus igen och programledarinsatser. Och låten om Åkarp borde varit med som bidrag istället för Samir och Viktor.
 
Linus Svenning  Låten satte sig inte direkt som ett klistermärke likt förra årets tjärande av bräder. Den gick väl att lyssna på typ, men kändes som en låt man hört några gånger, inget speciellt.
 
Emelie Irewald  Det bidrag under kvällen jag gillade näst mest. Vacker och med bra sånginsats.
 
Samir & Viktor  Kvällens skämt. Fruktansvärt uselt. Värdelös text, ytterst bristfälliga sånginsatser och en melodislinga som likt i Svennings låt lät som något man hört x antal gånger.
 
Neverstore  En besvikelse. Jag hade hoppats på ett poprockband som kunde riva av en låt med lite tempo i, likt när de gjorde sin EM-låt för några år sedan. Men vad fick man? En intetsägande halvrockballad eller nåt.
 
Marie Bergman & Sanne Salomonsen Gäsp. Kvällens stora kisspaus. Mycket seg och platt låt. Besvikelse från såna veteraner.
 
Magnus Carlsson  Magnus hade inte behövt gå upp på scen för att gå vidare. Det är ju Magnus liksom, han har en ganska stark fanskara bakom sig i dessa sammanhang. Låten då? Den var väl okej. Okej melodi i refrängen och okej beat, men inte så mycket mer. Rötna verser.
 
Mariette  Äntligen fick man se Mariette igen (var med i Idol för några år sedan och en klar favorit för mig, men vann givetvis inte). Låten hon hade var delvis skriven av Miss Li och förväntningarna blev då sammantaget höga. Jag blev inte besviken då låten tveklöst var kvällens bästa. Stark med mycket känslor och bra sånginsats. Välkomponerat!
 
Jao, det var det det. En vecka till nästa batalj. Och nu har jag lärt mig mer om hur appröstandet fungerar, vilket varit väldigt otydligt tävlingen igenom.
När jag kom till Mariettes bidrag trodde jag att jag bara hade tre röster kvar eftersom jag lagt två på bidrag nummer två. Men jag märkte att jag kunde rösta en full femma och kände att det var dags att lusläsa reglerna för att få rätsida på denna soppa.
Efter att ha läst reglerna har jag insett att man kan rösta mer än fem gånger. Det är max fem PER BIDRAG som gäller. Jag TROR nu att det är max 20 röster man får lägga totalt. Läser man reglerna så står det i vilket fall att man får rösta max 20 gånger via telefon och sms. Då borde det innefatta apprösterna också. Sjukt i alla fall att fatta det nu. Jag la alltså bara tre av mina totalt tjugo röster förra veckan. Och denna vecka blev det bara sju av mina tjugo. Eftersom det aldrig i helsefyr kommer att vara mer än fyra bidrag värda att rösta på (troligen inte ens mer än två) i de återstående respektive delfinalerna så kommer jag att kunna ge iväg fempoängare utan problem.
 
Är ovanstående något att uppröras över? Givetvis. Otydlighet och missförstånd överlag är bland det värsta jag vet.
 
 
När det begav sig med en grym, men idag ganska bortglömd, låt.

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback