Tysklandsresan

Hej, hej, hallå dagboken!
 
Jag har dragit mig lite för att skriva här. Ville liksom sammanfatta Tysklandsresan innan jag började skriva om något annat. Men ja, nu har det gått en vecka utan någon Tysklandsupdate. Jobb och lathet kom i vägen.
 
Söndag
Upp 03.00 efter en "natt" med urusel "sömn". Flyg sedan via Frankfurt ner till Bremen och mötas upp av Åsa (faster) och Benjamin (kusinbarn).
Denna dag blev förståeligt en av de lugnare i veckan med en liten pianokonsert på eftermiddagen på tennisklubben där bland annat Benjamin spelar. Positivt överraskad av hur bra barnen/ungdomarna var! Både Benjamin och Linnéa (andra kusinbarnet) spelade med. Det var musikstycken med allt från Beethoven till Skyfall.

Måndag
Åkte till Groningen i Holland en sväng med Åsa och Linus. På vägen dit insåg jag att jag glömt mitt pass hemma vid sängen i Bremen. Händer det otroliga att just vi blir stannade? Jajamensan.
Det stod en polis vid sidan av vägen, riktigt amerikanskt, och började följa efter oss. Efter en stund la han sig framför oss och tände en skylt där det stod "Folgen" (alltså följ) och vi fick snällt följa efter in i nån pytteort till nån station där polisen glatt bad oss stiga ut för att se på våra pass. Jag hade mitt körkort med mig så det var okej, men ändå liksom. Passkontroll på väg IN i Holland? Det är väl på väg UT om nåt som man bör kolla om olagligheter förekommer..? Nåväl, ingen fara på taket och holländarpolisen fick lära sig uttrycket "Allt bra!" på svenska.
Framme i Groningen hade vi som mål, förutom att vandra runt, att gå till ett ölhak Åsa sett på nätet som skulle ha jättemånga ovanliga ölsorter. När vi till slut hittade stället var det naturligtvis stängt. Vi tog öl och asgod nachotallrik på stora torget istället.
På vägen hemåt stannade vi i Oldenburg och käkade på en italiensk restaurang där vi blev påprackade en efterrättssorbet som inte alls var värd. Tog svinlång tid innan den kom in och var inte alls mycket för pengarna. Huvudrätten jag tog, lamm, var däremot mycket god.
 
 
Tisdag
Denna dag gick vi hux flux på dop hos Åsas svägerskas son med fru och barn. Det var ett mycket internationellt dop med tanke på de svenska och tyska influenserna samt att sonen är amerikan och hans fru ryska. Frun gav mig också sin kamera och undrade om jag kunde fotografera allt. Javisst! Kändes som att vara lite på jobbet och bevaka idrott, hitta en massa vinklar och försöka följa det som skedde. Vet inte hur många bilder jag tog, men jag kände mig stundom mer som fotograf än delaktig gäst i dopet. De blev i vilket fall nöjda med bilderna.
Efter dopet åkte jag och åt kinamat med Åsa, Linus, Benjamin och Linnéa. Därefter vände vi åter till svägerskan, Rita, och deltog i dopfirandet.
 
 
Onsdag
En dag utan något egentligt planerat på schemat. Jag och broder gick då till Rolands Center (stort köpcenter). Dock gick vi lite fel då vi tidigare år alltid åkt bil dit (med föräldrarna, denna Tysklandsresa var ju första gången vi åkte ner bara vi två). Fram kom vi till slut, men det tog mer än dubbelt så lång tid som det borde ha gjort. Bra motion!
På Rolands köpte jag ett par flaskor whisky, den ena en tolvårig Glenfiddich. Kostar ungefär som en billigare whisky hemma så kändes rätt värt. Den andra whiskyn, en Grants, var på rea och kostade snarare som ett halvfint vin hemma. Också det väl värt.
På kvällen gjorde jag, bror, Åsa och Matthias (kusin) en kortare barrunda nära Weser (floden som flyter genom Bremen). Vi har gått i området förr, men inte på kvällen så det var mysigt att se hur det såg ut då.
På första stället vi var tog jag mig en Berliner Weisse och på det andra, som var mexikanskt inspirerat, delade jag och bror på en liter mexikanölsblandning samt åt quesadas.

 
Torsdag
Lugn dag, undantaget jobb (jag gjorde något jobbrelaterat via nätet nästan varje dag i Tyskland), fram till kvällen. Då åt hela närmsta familjen där nere (åtta med mig och Linus inräknat) på kinarestaurang. Roterande bord i mitten med mäkta god anka.
 
 
Fredag
Jag, Linus och Åsa åkte en sväng till småstaden Verden och gick runt lite, kollade en stor kyrka och tog lite kort. Blåsigt och jag hade jobb att göra så vi åkte hem relativt snart.
På kvällen fixade Linus datorn hemma hos familjen Thies (andra kusinen Carolines familj, med mannen Stephan och barnen Benjamin och Linnéa) medan jag satt bredvid och pratade med Caroline.
Efter det besöket åt jag, Linus, Åsa, Matthias och barnen på grekrestaurang.

 
Lördag
Upp cirka nio och åka iväg till en släktings bowlingbana och "frukostbowla", alltså först äta frukostbuffé inne på bowlingbanan och sedan bowla några timmar. Jag inledde första omgången med en boll i vardera rännan och sedan var vinstchansen borta. Borde nog gjort några övningskast först. Andra omgången vann jag dock så lite upprättelse fick man!
Resten av dagen var lugn.
 
 
Söndag
Vid halv tre var det dags för hela närmsta familjen att bege sig ut på en så kallad "Kohlfahrt". Detta innebär att man först leker en massa lekar, med snapsande vid varje hörn på rundan man går samt efter lekarna man gör om inte lekarna inte redan involverar snapsar, och sedan avslutningsvis äter en massa grönkolsröra med härliga grynaktiga korvar.
Stephan hade varit ledande i planeringsfrågan och fått ihop ett antal skojsiga lekar för de två lag vi delades upp i.
Första leken var att varje lagmedlem skulle kasta en tepåse med munnen, nästa i laget fortsatte där den första landade och så vidare. Mitt kast var helkasst. Flärpen fastnade på läppen och tepåsen flög i en mycket kort båge åt vänster och landade vid sidan av vägen där vi kastade. Om man ser till hur mycket framåt den kom så var det väl sisådär en decimeter max.
Andra leken var att skjuta vattenballonger så långt som möjligt. Alla fick två ballonger var. Efter att jag vobblat iväg min första ballong ett 20-tal meter lyckades jag spränga min andra i skottögonblicket vilket gjorde att linus tappade taget om den stora slangbellans ena hörn och den flög som ett stort gummiband rätt i ansiktet på stackars Stephan. Detta var Kohlfahrtens andra skada på kort tid då Matthias i samband med tepåsesvingandet lyckats svinga sitt snapsglas han hade runt halsen rätt upp i ögat.
Tredje leken hade jag äntligen framgång! Vi stod i par med en spaghettityp var i munnen, ett vanligt strå och ett ihåligt. Jag och Stephan klarade galant av prickandet på nolltid medan flera av de andra stod länge och väl skrattandes utan att lyckas.
Fjärde leken skulle det blåsas bubblor av iskalla Hubba Bubba. Jag är sisådär på det i vanliga fall, men med iskalla och stela tuggummin gick det ännu sämre. Ingen seger här alltså.
Femte leken var spontant påkommen av Stephan då vi gick förbi en gunga av roterande typ med två knappsitsar. Grejen här var att en skulle sitta på från början medan den andra skulle springa runt med gungan max två varv och sedan hoppa på i farten. Sedan skulle gungan snurra så länge som möjligt. Smidig som en gazell slängde jag mig upp efter lite rundspringande och snurrade med Benjamin länge och väl.
Roligast var när faster skulle upp och snurra, då bröt många ihop, men till slut blev det även där snurrande!
Sjätte och sista leken blev en sorts shotstafett. Fyra shotar per lag var utställda med ett par meters mellanrum på rad och sedan skulle varje lagmedlem (utom Benjamin och Linnéa då) springa fram till shoten, dricka upp den, hålla fingret i glaset vid marken och springa runt fem varv och sedan springa tillbaka till nästa lagmedlem som tog över. Jag och Linus frick dricka två shotar eftersom Benne och Linnéa inte var med. Det gick relativt bra, men Linus var någon meter före i mål sista sträckan.
 
När lekarna var över var alla på väldans gott humör (shotarna, som varierade mellan ouzo, svart vinbärsgenever och nån grön, söt och god dryck, gjorde säkert sitt) och det blev perfekt med maten som jag var inne på innan.
Detta var faktiskt det godaste jag åt på hela veckan, tro det eller ej. Jag ville nästan inte sluta äta. Grynkorven och grönkålsröran var så löjligt goda. Längesedan jag var så mätt.
Efter maten gick vi hem till Thies och pratade och åt lite efterrätt.
 
 Kaoz.
 
Det ÄR gott, jag lovar!
Måndag
Denna sista dag tog jag och Linus oss en promenad till en kombinerad zoo-, ädelstens- och blomsteraffär. Vi har besökt den de flesta år sedan vi var små, men nu är den på väg att läggas ner. Det var nästan sorgligt att gå igenom och se hur lite djur som fanns kvar och hur förfallet många saker blivit. En ensam apa och två strutsar var de enda större djuren vi såg, samt en boaorm Linus upptäckte i slutet. Apan speciellt verkade väldigt glad över uppmärksamheten såhär års.
Föreståndarinnan kände först inte igen oss, men när jag presenterade oss (och för blott andra gången på resan fört en längre konversation på tyska) sken hon upp och mindes bums att vi varit där tidigare, men inte själva "Ah, mit mama und papa!" Vi köpte några stenar och lovade att hälsa till föräldrarna.
På vägen hem köpte vi en stor växt till Åsa som tack för att vi fått bo hos henne under vistelsen.
Till sist var det dags att ta farväl och flyga hem igen och alla kom och sa adjö på flygplatsen.
 
 
Som synes var det en händelserik vecka. Faktiskt har det aldrig något år tidigare som vi besökt funnits så mycket aktiviteter på programmet. Man skulle nästan behöva en veckas semester på semestern.
Mycket roligt hade vi och det blev precis som alltid när man åker ner och hälsar på i Bremen - man trivs med sin familj och ser redan fram emot nästa gång vi ses.
 
Tilläggas skall förresten att det i princip varje kväll spelades kort, lyssnades på musik och togs ett par öl eller blandades drinkar. Det sistnämnda hade vi lite som projekt, att välja ut en drink var och göra och bjud på under veckan. Jag fixade coffee egg nog som var mättande, men god!
 
Och ja, jag har ansat skägget lite nu så att jag inte börjar se ut som någon valrossig värdshusvärd från Sagan om ringen.
 
SÅ! Nu har jag lagt nästan två timmar på detta inlägg, men så blev det också mycket text och bilder! Orkar inte korrläsa just nu, det får bli vid ett senare tillfälle..
 
Hej hopp!

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback