Detaljer och tåg

Om jag mer i detalj ska försöka beskriva den skumma drömmen jag hade så blir det ungefär såhär:

Familjen sitter vid köksbordet här i Dösebacka. Piffi (vår katt) ligger på bordet, i ena hörnet, på en trave tidningar. Plötsligt ser hon ut att må dåligt och pappa säger att det inte finns något annat att göra än att avliva henne (bara sådär, doktor Tommy?) och tar fram någon stor gummiklubba som han drämmer till henne i huvudet med så hon tuppar av. Sedan bär han ner den stackars katten i källaren och det är det sista man ser av henne. Därefter sitter jag i mitt gamla rum på min gamla säng och har Piffis resebur bredvid mig. I denna finns plötsligt en ny katt, som påminner om Piffi fast kattunge, som ser märkligt undernärd ut och behöver matas omgående.

Efter denna inledning står jag i köket igen och stirrar ut genom fönstret då jag på åkern på andra sidan vägen ser en stor, lång, smal missilliknande bomb störta ner marken. Allt lyses upp i ett brinnande gult sken och det enda jag hinner tänka är ungefär "Jahopp, det var det, nu får man se vad som händer.." och börjar att räkna för mig själv inne i huvudet för att kunna veta om mitt medvetande överlever och fortsätter räkna därifrån jag är när bombens inferno når mig.
Allting tar inte mer än någon sekund och allt gult sken förbyts till svart inom mig och det enda jag ser är några svaga datoriserade pixlar till höger och någon sorts sikte (ungefär såhär, fast röd) till vänster. Jag märker att jag fortfarande räknar därifrån jag var och en lycklig känsla kommer över mig, en känsla av lättnad och att döden bara är en passage till något annat.

En kort stund i detta tillstånd passerar, sedan ser jag plötsligt allt klart igen. Jag är tillbaka hemma, men står ute på uppfarten. Jag ser ut över landskapet och undrar vad det är frågan om. Varför är det inte ett sprängt ödelandskap? Direkt börjar jag inse svaret när jag ser ut över vägen i fjärran och märker att en av de bilar som tycks åka på vägen välter och visar sig enbart vara en tunn pappkuliss för att ge mig ett falskt intryck. Inget av det jag ser är på riktigt.
Strax står också en man bredvid mig som bekräftar mina farhågor. Detta är en illusion, varken han eller jag är där egentligen utan finns "på riktigt" i ett labb någonstans i den värld jag trodde mig ha lämnat. Jag är alltså inte alls död, jag har på något mirakulöst sätt överlevt, men hur?

Jag får ingen riktig förklaring till hur min fysiska kropp överlevt eftersom mannen säger att de fortfarande letar efter den i den verkliga världen bland all misär som bomben lämnade efter sig. Vad som står klart är att den måste vara väldigt sargad och att det medvetande jag har på något sätt beror på min syster (?!) som ligger i labbet. Mitt medvetande lever genom henne på något sätt i denna imaginära värld.

En mer filmisk sekvens kommer nu in och jag ser min fysiska kropp utifrån bland all ödelagd mark. Det är inte mycket kvar av mig. Förkolnad, benen tycks vara borta och man ser skelettet på flera ställen (inte minst ansiktet som utåt bara ser ut som en dödskalle mer eller mindre) Men ändå rör sig vagt min kropp, hur den kan leva är verkligen mirakulöst. Klart står att den inte kommer göra det så länge till och vad som då händer får jag inget svar på.

Jag ser ut över låtsaslandskapet en sista gång innan jag slår upp ögonen och vaknar här hemma i verkligheten.

Konstiga drömmar har jag drömt många, men denna lär i alla fall ligga bland topp fem. Drömmens värld är inte alltid så jäkla skön.


---


För övrigt byggde jag, Linus och paps med den gamla Märklin-tågbanan igår, så nu är hela vardagsrummet och biblioteket fyllt av spår. Idag ska några tunnlar tillsättas och sedan kör vi la ett tag. Barndomsminnen, oh ja :)


Typ pappas themesong


Kommentarer
Postat av: Carl-Filip

Drömmar är förunderliga ibland och inte alltid bekväma. Tycker dock mig se mönstret i dina drömmar att saker lämnar (dör) och återuppstår igen. Intressant att tyda vad detta kan bero på i ditt liv? :P

2012-01-19 @ 17:00:57
URL: http://echoesofmythoughts.blogspot.com

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback