Radio Ga Ga

Fyra år sedan var det jag sist pluggade i mediehuset.
Fem år sedan var det jag sist var i radiostudion och sände något. På den tiden var det lite mer att hålla reda på, mer primitivt, och vi fick bara två program på oss. Ett på en timme som man skulle göra i grupp (jag gjorde med en som hette Ola) och ett som man skulle göra under en halvtimme själv.
Grupprogrammet var ganska oorganiserat och jag har det tyvärr inte sparat, men det var roligt, det minns jag.
Det jag sände själv var lite sommarprataraktigt snarare, jag spelade musik och pratade om kärlek bland annat tror jag. Detta program har jag däremot sparat, men inte lyssnat på på flera år.

I dagensprogram gjorde jag comeback som programledare. Jag själv har alltid sett mig som mer av en bisittare för såna här sammanhang men programledarrollen passade mig faktiskt ganska bra.
Visst, det är lite mer att hålla reda på än om jag hade vart bisittare, men man har koll på saker och kan styra så att programmet kommer vidare och inte fastnar på något ämne för länge så att det blir urvattnat, att vi inte pratar i mun på varann o.s.v.
Att just jag fick ta programledarrollen var för att de andra tyckte att jag hade ju ändå gått ljud innan och sänt radio åtminstone någon gång.

Det kändes kul att vara tillbaka i ljudvärlden igen och även om man är väldigt rostig så kändes det inte som att det var så svår info att ta in direkt och när man pratade med eleverna där som visade hur man skulle göra så kändes det nästan som igår när man senast pillade med liknande grejer. Jag är ju ändå utbildad ljudtekniker, det borde ju ha fastnat något liksom från den tiden ;)

Själva sändningen gick rätt bra! Över förväntan får jag nog säga. Att det skulle bli någon katastrof var jag säker på, dels efter genomgången av tekniken och dels eftersom vi hade ett tydligt schema vi gjort så att man lätt kunde hålla tider och känna av när det var dags att gå vidare och vad som kom härnäst.
Visst, första avdelningen vi hade där det var fokus på veckan som gått och lite mer resultatinriktat så blev det som mest statiskt, plus att det ju var första radion vi gjorde tillsammans. Efter första låten när man kände sig mer avslappnad och kände att "Nu är vi igång!" så funkade det mycket bättre och vi hade också andra typer av ämnen, lite mer debatterande och djupgående om domarfrågan och dödsfallet i Italien häromnyssens.
Tiden rann på och vips hade andra låten spelats och vi var inne på den lättsamma tredje delen av programmet där vi lallade om vem som borde sjunga EM-låten till sommarn för Sverige.

Det enda kruxet egentligen i sändningen var att sista låten inte startade som den skulle först då autoplay hade stängt av sig på CD-spelaren, men det gick snabbt att fixa och i övrigt så gick det bra för att vara ett första program!

Vi väljer musik till ett program var, tre låtar. Jag var först ut och de som jag valde till detta första var i tur och ordning:
1. The Alarm - Sixty Eight Guns (spelade inte denna live-version såklart, men tyckte den var skön att posta här)
2. Håkan Hellström - Den Fulaste Flickan I Världen
3. Magnus Uggla - Gud, Jag Ska Bli Bra

---

Kollade "Inför Eurovision" förut. Föga oväntat var det inte mycket att hänga i gran där, men det brukar det av någon anledning oftast inte vara i första inför-programmet.
Albanien var jävligt gapig, men det fanns ändå något själfullt under allt det gapiga och bra arr i övrigt. Så synd att den skulle ha så många partier som gapades sönder.
Schweiz var hyfsad och Finland gillade jag lite ändå, småmysig.

Nu blir det sista Twin Peaks-mojset så nu kommer jag sluta tjata om det, lovar. Möjligen att jag kommer nämna något om vad jag tyckte om det som helhet lite kort någon gång, men nu slipper ni se "Ska kolla Twin Peaks" något mer..

..istället kommer ni få "Ska kolla på brittiska The Office" ^^

Kommentarer
Postat av: maria

Jag vill oxå ha mitt program sparat!

2012-04-17 @ 08:47:08
URL: http://amria.se

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback