Sämsta. Föreläsningen. Ever.

Seriöst. Jag skulle gjort som jag tänkte igår kväll, tagit en whisky innan "lektionen" så att den kanske blev lite roligare åtminstone.

Idag tänkte jag ge föreläsaren en ny chans. "Lektionen" hade rubiken "Idrott och media" vilket lät som något som äntligen kanske kunde vara lite relevant.

Icke.

Detta kan ha varit föreläsarns sista chans..

Vi kommer dit, fler från mediaprogrammet (vi går ju även med spm:are och idrottstränare) än vad som varit fallet på flera veckor, och möts av ett sorts formulär på en av whiteboardsen.
Klockslaget 9-10.20 är antecknat längst upp och jag listar genast ut vad det hela kommer att röra sig om, något som sedan bekräftas när föreläsarn äntrar rummet och förklarar det hela.

Vi ska alltså utnyttja vår lektionstid till att leta upp tio personer var i högskolan mellan klockan 9 och 10.20 för att fråga dem några frågor gällande på vilket sätt de läser medier bl.a. (internet eller pappersform). De svar vi får in ska sedan vår kära föreläsare använda som underlag till någon sorts forskning han gör.

Alltså: Han vill att vi gör det tråkigaste grovjobbet åt honom istället för att berätta viktiga saker gällande vårt framtida yrkesliv.

Seriously? Wtf? Vafan är det frågan om?

Det intressanta i sammanhanget är att de andra två klasserna vandrade ner och började plocka åt sig papper för att börja med uppgiften medan alla vi som ska jobba med media och information i någon form bara lämnade salen i smått vredesmod.
Vad säger det?
Antingen att vi är rutinerade rävar som är inne på vårt andra år och vet vad man kan sålla bort lektionsmässigt medan spm och idrottstränarna är inne på sitt första och inte hunnit få sållrutinen än, eller också att vi inte är dummare än att vi inser vad vi kommer ha nytta av i våra framtida arbeten.

Nivån på lektionerna i denna kurs har varit extremt låg. Jag menar, kom igen, gå ut i skolan och fråga tio pers några basic frågor? Det är högstadienivå! Inget vi lär oss på över huvud taget.

Man kan hävda att det är för att få en "aktuell överblick över hur medieanvändningen verkligen ser ut" men snälla nån.. vi går media och är inte dummare än att vi förstår att läsandet av papperstidningar minskat och läsandet av medier på nätet ökat samt att det är vanligare i yngre än äldre åldrar att man läser tidningen på nätet. Det är inget man behöver göra ett enkelt formulär om på högskolenivå, det är något man förstått om man är någorlunda vaken i dagens samhälle.

Dessutom, att ett femtiotal personer ska kunna hitta tio personer var klockan nio på morgonen som vill ställa upp.. hur lätt är det? Det är 500 personer vi snackar om som ska trollas fram från ingenstans.
Även om det skulle befinna sig 500 personer i skolan denna tid och alla skulle vara villiga att ställa upp, hur enkelt är det att hitta tio pers av dessa 500 som inte redan har blivit tillfrågad av någon annan? Den som arbetar långsammast med uppgiften kan komma att få ett helvete med att hitta tio pers.
Som vanligt har således inte vår "lärare" tänkt till alls och försöker bara komma enkelt undan.

Jag och Johan drog hem direkt efter "lärarn" förmedlat uppgiften. Vi var där kanske en kvart sammanlagt. Värt.

---

Dagens plussidor: Man är uppe och har en lång dag framför sig att utnyttja på många sätt. Ska börja med någon uppgift som förmodligen ger mer än alla föreläsningar gett sammanlagt hittills.

Fast.. det tar jag inte än. Just nu är jag av förståeliga skäl fruktansvärt opeppad och vill mest bara att det ska bli helg så jag kan parta lite.

Igår var jag för övrigt på match på kvällen med Johan och Fredrik. Vi stack till Borlänge och kollade Brage-Öster (0-0). En ganska tråkig match men den tände till lite i andra i alla fall, trots en del regn.
Jag var ändå nöjd, man får ta chanserna man får att gå på fotboll här uppe när man inte har något Blåvitt i närheten..

Blåvitt vann annars igår, borta mot Djurgården. Mycket härligt då DIF förnedrade oss i våras när jag var på plats, usch.. Men skit i det nu! Vi vann igår och jag drömmer mig tillbaka till 6-0 en vacker påskafton för ett par år sedan :)


 


Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback