Skrivdag nr. 1

I dessa tentatider så känner jag mig som vanligt väldigt ambivalent. Ena timmen sitter jag stressat med ena benet hoppandes upp och ner, andra timmen är jag lugn som en filbunke. Samma tillstånd som alltid alltså.

Än så länge är word öppnat, rubriker skrivna och information till fråga B hittad. När jag börjar skriva? Det får vi se. Inte just nu, men senare under kvällen.

Ingen fara på taket, allt ordnar sig :)

---

Två felaktiga svar såhär långt angående filmcitatsfrågan. Lite ledtrådar är alltså på sin plats:
-Personerna som talar i citatet är en småtjuv som samarbetar med gymnasieungdomar samt en lugn och metodisk polis som beskriver sig "Ja, jag är ju mer en hockeykille."
-Rent krasst kan man säga att ett telefonsamtal är det som leder till filmens tragiska utveckling.

Det får räcka för stunden. Gissa på!

På tal om film kollade jag in en prima rulle igår:
The King's Speech - Filmen är baserad på verkligheten och utspelar sig från 20-talet och framåt tills andra världskriget pågår. Kort sammanfattat handlar det om Englands kung George VI som får ta över tronen efter sin fars bortgång och sin äldre broders abdikering. Problemet är bara att George VI (eller "Bertie" som han kallas, spelad av Colin Firth) stammar och därmed är helt oduglig när det gäller att hålla tal till folket, något som självklart på den tiden var helt nödvändigt i krigstider och man behövde en stark kung att stå bakom. För att bli av med sitt stammande träffar Bertie ett otal legitimerade läkare innan hans fru till slut söker sig till en herre som beskrivs som lite oortodox. Mannen, Lionel Logue (spelad av Geoffrey Rush), säger sig kunna få vem som helst att tala rent. Bertie går till slut med på att försöka och så börjar resan med alla de komplikationer som det innebär för en stolt kung att lita på en man av folket.
För många kan hela upplägget vid en första anblick säkert låta tråkigt, men själv tycker jag filmen var långt därifrån. Visst är det i grunden en seriös film om en man som måste ta sig an en av sina största personliga utmaningar, men det är också mycket humor och värme inblandat.
Lysande skådespeleri och utsökta, tidsenliga miljöer.
Betyg? Solklara B B B B

---

Jao, nu får man se vad man hittar på. Mat kanske. Ciao!

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback