It's just that I've been losing so long

Ägnat sisådär 1,5 timme åt att gå igenom alla mina blogginlägg och leta efter de dikter jag skrivit in. Kändes dags att få dem sparade tillsammans. Hade nog tagit hälften så lång tid som det gjorde om damp-Word inte hade fuckat upp när jag skulle spara halvvägs igenom och tog bort allt jag hittat so far. Wordpad ska det vara, pålitlig skit!

---

Sitter och funderar som vanligt. På allt, stort som smått. Världen. Allt blir en så'n paradox.. Jag förstår världen, men jag förstår den inte. Alltså, jag förstår på vilket sätt saker blivit som de blivit, men jag förstår inte varför det var tvunget att bli just så. Varför har folk valt den vägen som lett till hela situationen och inte istället tittat på att det finns fler vägar och istället valt någon av dem?

Vägen jag valt smalnar allt mer. Den innebär att man står kvar med ena benet i den värld som varit och desperat försöker att påverka omvärlden så att den också inser att den vägen hade varit det bästa valet om vi alla tagit den. Inte många har valt den vägen, det är det som gör att jag kan bli mörkrädd mitt på ljusa dagen.

Acceptans för andra synsätt, absolut, som alltid så länge det inte skadar någon annan. Men när man står för en annan grundsyn blir det alltid så svårt.

Jag har så grymt svårt att se på kärlek på samma sätt idag som för bara 3-5 år sedan. Det känns inte som att omvärlden går i samma takt. Ämnet har berörts i bloggen ett otal gånger, men liksom.. vad gör man när det inte tycks finnas någon självklar lösning och ljusglimt på problemet?

Det ska bara vara en. Inte två, tre eller femton andra. En! Att pröva sig fram känns inte ens i närheten av intressant. Det ska kännas rätt, inte bara för stunden utan överhuvudtaget.

Strula när man är ute? Det händer inte. Jag försöker inte ens, det är inte därför jag drar ut. Drar ut gör man för att umgås, snacka, ha skoj och slippa sitta hemma ensam i lägenheten. Ensamtid är viktigt, men det ska man inte heller få för mycket av.
Grejen är bara att chansen att träffa en person som känns rätt på krogen är ungefär lika stor som att en elefant skulle kunna klämma in sig i ett russinpaket.

Jag är kräsen, men vad fan skulle man inte vara det för? Och det handlar avgörande mycket mer om personlighet än om utseende. Självklart är utseende viktigt, man vill vakna bredvid någon man tycker är söt och kan få kroppen till gelé med ett nyvaket leende på morgonen, inte bredvid någon man finner oattraktiv.
Personlighet är dock alltid det som har störst inverkan. Jag menar inte att man ska vara identiskt lika (det vore väldigt tråkigt, då får man ju aldrig något att diskutera) men det finns alltid en rad grejer som väger in.
Exempel? Humor, romantik, värderingar om omvärlden. För att bara nämna några. Det underlättar att hitta en tjej som har någorlunda samma behov av romans som en själv och inte enbart tycker om att säga hej på morgonen, ha sex och prata kort om vad som händer på jobbet. Det krävs lite mer än så.
Humorn är minst lika viktig. Ett förhållande där man inte kan få varandra att skratta är meningslöst.
Vad gäller värderingar så har det nog delvis märkts vad som menas (sen är det uteslutet att bli ihop med en rasist t.ex, men det säger ju sig självt i min värld).

Självklart är jag inte själv om att ha tagit den smala stigen. Det finns fler, men jag får allt svårare att se vilka som tagit den. Allt för ofta fastnar man i sina egna tankar, går in i en dimma och får svårt att se lika klart som förr. Min poäng är inte att någon väg är varken rätt eller fel, jag önskar bata att fler vandrade samma väg som en själv. Det blir liksom mindre ensamt då.


Är ganska så tom just nu. Varken glad eller ledsen. Mer apatisk och suckande om något.

Tänk om man fick pausa livet, spola tillbaka, och bygga om då och då, bara för att testa hur det skulle gått om saker gjordes annorlunda. Det hade varit både roligt och lärorikt.

Har tjatat om att sommaren inte kan komma fort nog alltför många gånger egentligen men.. det är så enkelt. En av sakerna som saknas mest är att kunna gå runt i Olofsbo och bara vara. Tjôta med Erik eller Linus om livet, sätta sig i solen, bara vara. Inga krav, inga jobbiga tankar. Bara ta det lugnt, ren terapi.


Du var ung, det var lätt
Du trodde svårt, men hade fel
Idag är det givet
Svaret var enkelt
Idag är det svårt
Inte då

Inuti: Forever young



Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback