Hadirajadiradirajadiradi!

Partande om några timmar, tills dess lär det bli fm för en gångs skull.

Inatt fick jag sovit runt 4,5 timmar eftersom jag förutom seminariepappret självklart var tvugnen att se klart den film jag påbörjat, hohum..


Munich - Baserat på en verklig händelse om den jakt på misstänkta terrorister som låg bakom dödsskjutningarna av israeliska friidrottare i München 1972. Kändes skumt att jag valde ut just den filmen på min lista över filmer att se med tanke på att vi berört just motsättningar till seminariet som var idag. Undermedvetet bra och passande val.
Filmen var som bäst fram till mitten ungefär när min favoritkaraktär dog (otippat.. brukar vara så det går för de skönaste karaktärerna). Vilken karaktär avslöjar jag självklart inte, ni får se själva. Det var inte själva dödsfallet som gjorde att filmen gick utför dock. Ville bara använda den som markering för att det var ungefär där det började. Fram till dess byggs filmen upp bra och har spänning. Därefter faller det långsamt mot ett slut som inte säger speciellt mycket mer än att det är dumt att bråka och kan ge men för livet. Krasst översatt.
I övrigt var min favoritskådespelare med, vilket jag inte hade koll på innan, Geoffrey Rush. Rush har en viktig roll, men är på intet sätt någon huvudperson.
Övriga skådespelare gör även de ett habilt jobb (roligt att notera är att tysken som spelar Josef Hillmann i Beck-filmerna har en av huvudrollerna och det är kul att äntligen få höra hur han låter egentligen, odubbad) och 70-talsmiljöerna är underbara med alla gamla bilar etc.
B B B för en väl utförd film, om än inget som kommer bli ett klassiskt mästerverk.


Hatten på, hej och hå!

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback