Efter helgen i Mora

Helgen i Mora bjöd på blandade upplevelser. Förutom att vara där vi skulle vara, i Vasaloppets presscentret, och hjälpa till med dess design och ackrediteringar etc. så var det även en del andra jobb man fick tilldelat sig. Inte minst tänker jag på det faktum att jag och Johan fick ta oss en tripp till kontrollen i Eldris..

Det hela började med att Sandra (som går Sport Management och var lite av min, Johans och Fredriks guide när vi först kom) fick ett samtal av vår chef med förfrågan om hon kunde åka till Eldris och göra något tekniskt. Sandra avböjde snällt med motiveringen att det vore bättre om någon mer teknisk åkte. Fredrik var inte i rummet vid tillfället så frågan gick till mig och Johan.
Eftersom herr Knutsson inte har körkort så höll jag masken och fick ta på mig uppdraget. Håller masken säger jag eftersom min faiblesse för bilkörning överlag som bekant inte är så enormt stor plus att det var över ett halvår sedan jag senast rattade något.
Vi begav oss iallafall således till teknikertrailern vid målgången där bildteknikern först verkade skeptisk då vi inte var insatta i bildteknik, men när jag nämnde att det faktiskt fanns en bakgrund som ljudtekniker i mig så var det hej och hå inga problem. Snabb instruktion av vilka kablar och typ av kamera som skulle plockas in i kontrollstugan i Eldris, sen fick vi bilnycklar och skulle ta oss iväg. Då kom nästa hinder..

Vi satte oss i bilen, eller rättare sagt vanen/minibussen, och känslan av att vara tillbaka på radion i Eskilstuna kom över mig. Dock med den lilla skillnaden att detta var en mycket mer modern buss än i E-tuna plus att det nu rörde sig om automatväxel. Yes, automatväxel som jag aldrig någonsin kört tidigare. Efter några minuters egen snabbinlärning och testande rullade vi iväg.

Hinder nummer två uppenbarade sig med ens då vi skulle hitta ut ur stan. Vägen vi tänkte tagit var självklart avstängd. Lätt irriterad brakade jag in på närmsta väg som såg ut att leda åt rätt håll, vilket innebar en sorts genväg genom en relativt stor camping. Ut ur stan kom vi i vilket fall till slut och även fram till Eldris.

I Eldris skulle någon vänta på oss för att öppna stugan dit tekniken skulle plockas in, men eftersom inte en käft syntes till så undersökte vi saken själva och märkte att stugan var olåst (jättesmart drag, helt obevakad utrustning för massvis med pengar, tror dock de har lärt sig av misstaget nu) vilket innebar att vi letade upp en stege, jag klättrade upp och plockade ner mojset och sedan rullade vi in all teknik i stugan. Först när vi var färdiga och var på väg därifrån kom nissen som skulle öppnat. Han fick en pik om att dörren var olåst och sedan tog jag och Johan sikte på bussen igen.

På vägen hem sänkte sig mörkret allt mer i takt med att min osäkerhet om vilket ljus som var påslaget höjdes. Då det var ljust när vi åkte till Eldris brydde vi oss inte ens om att fundera på hur lyktorna på denna farkost fungerade. Dessvärre tror jag vi körde med parkeringsljuset hela vägen. Alternativt var ljuset bara extremt svagt. Alla försök till att hitta starkare lyskraft resulterade i nada. Dessutom lös bara visarna och ringarna runt mätarna, inga siffror, så exakta hastigheter vi höll har jag heller ingen koll på, men det var ungefär rätt iaf lät det som de gånger Johan kisade och kontrollerade. Ska det ut och köras någon mer gång blir det snabb kontroll av alla sådana attiraljer innan färden påbörjas..

Efter en annan väg hem för att försöka undvika campingen rullade vi till slut in på parkeringen efter en intressant upptäcksfärd. Så kan det gå!


I övrigt har vi också partat med Lamptey, först förkrök sedan i nån partyplacestuga. Det var som det i princip alltid är; förfesten är prima, när man drar ut dör det mesta.

På fredag sticker vi upp till Mora igen när stora Vasaloppet drar igång. Innan dess är det lite skolgång som gäller.

---

I nästa inlägg kör jag en liten genomgång av Oscarsgalan som jag och herr Knutsson följde slaviskt natten mot idag. Ha det!

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback