Inför Eurovision - Del 3

Ny vecka, nytt införprogam. Let's roll!


Litauen - Jahopp. Vi inleder med en intetsägande pissepaus till låt. Tjatig redan efter några sekunder i princip. "Funk", som det lanceras som stilmässigt, var väldigt mycket att ta i... Den kan få 1 för att jag är snäll.

Armenien - Njaäe. Är väl lyssningsbart, men beatet är på gränsen till vad jag klarar av. Och lite väl svajig melodi. För tråkigt. Vi säger 2.

Israel - Har aldrig tyckt språket är särskilt vackert, men för en gångs skull var Israels låt ändå helt okej. Inte mer dock. 3:a.

Danmark - Låter som en låt man hört minst 643 gånger förut. Eller som en sammansättning av låtar man hört 643 gånger förut rättare sagt. Småcatchy refräng ändå, men totalt sett ganska tråkig. 2.

Schweiz - En låt jag faktiskt kan drista mig till att gilla för att den flörtar lite med 80-talets synterier. Småskön melodi. 3 poäng.

Sverige - Jaa, denna vet vi ju vad jag tycker om :) 5 stabila poäng. För att jag är svensk? Nej, definitivt inte. Hade Sveriges låt sugit hårt så hade jag sagt det, men det gör den inte. Är fortfarande lite förbluffad över att den faktiskt slog ut typ Manboy och andra usla bidrag (detta år när det var typ 95% skit, värst någonsin, i Svenska uttagningarna), att vårt kära folk tog förnuftet till fånga till sist. Som vanligt kommer vi förmodligen inte vinna, men är det någon gång vi ska sluta topp tio så är det nu. Jag tror faktiskt det.

Azerbajdzjan - Några sekunder i uppbyggnaden till refrängen var sköna, väldigt bra till och med, men resten var kalkondåligt nästan. 1 poäng för den bra korta sekvensen.

Ukraina - Om P!nk hade gjort denna låten hade den nog kunnat bli rätt så fräck faktiskt. Det blir dock inte riktigt lika charmigt med den taskiga engelskan som ukrainskan som framför bidraget har. Känns lite tunt instrumentalt också, så om man arrangerade om en del och gav den till P!nk så hade det kunna bli något spår under andra hälften av en ny skiva eller nå't. Men i sin nuvarande form.. nej. Svårbedömd, det får bli en 2:a.

Holland - Tjoflöjt, holländskt dansband svänger loss. Det är väl inte det sämsta jag någonsin hört, men det är definitivt inte speciellt bra heller. Och även om den inte är jättebra så är den ändå bra mycket bättre än många andra skräps i år, vilket iofs inte säger så mycket. 2 pinnar för att den är dansant och glad åtminstone.

Rumänien - Lite småmärklig, men också rätt skön. Modern, men ändå inte och rumäniens musikscen kanske är något man borde titta närmare på om denna hybridstil finns i högre utsträckning än bara i schlagern? Lätt den jag gillat bäst hittills ikväll förutom vårt eget bidrag. 4 poäng överraskande nog.

Slovenien - Mera dansband, nu i slovensk tappning. Eller ja, kanske inte exakt dansband, aningens mer gubbrockigt, men ändå. Kan tänka mig att pappa gillar den.. För egen del blir det något som passerar ganska obemärkt förbi. 2 kan väl den få också, som Holland. Av lite samma anledning, mest för att det finns horriblare bidrag.


Helt otroligt, jag var inte snålast! Slagen med en poäng (27 kontra 26) av den hemska människan Kayo.


Bara en omgång med bidrag kvar. Jag bävar. Om inte något magisk händer och alla bra bidrag finns i just sista delen så är detta inte bara Sveriges sämsta schlagerår utan även Europas.

Jag skäms alltmer över att följa denna tävling, men kan jag bara hitta en enda låt per år som är riktigt bra så är det värt skammen. Faktiskt.


Puh, som avslutning tar vi ett exempel på ett bra bidrag som var med för några år sedan som tyvärr inte vann, men ändå gick rätt bra i tävlingen:



Kommentarer
Postat av: Sofia

Haha, är det du som har röstat 48000 gånger också x)? Mjo, det har du nog rätt i... något förslag på ny fråga?



Haha, jag brukar faktiskt misstolka det mesta.. Det är ju det som är roligt.



:D:D Det kommer bli såhäääär skönt.

Japp.. korsbandet gick av såå.. ja.

Haha, du kommer tycka att det är det tråkigaste i hela världen, men det är naturvetenskaplig forskning, kan man väl säga. Vet inte om det blir fysik, kemi eller biologi än... men nåt av dem ;p



Det låter väldans mysigt :D Iofs så brukar väl festivaler vara rätt såå.. snuskiga, typ? Jag har nada erfarenheter så jag kanske är ute och cyklar. Och jag har länge undrat var det där Olofsbo ligger nånstans nu...

2010-05-14 @ 15:42:09
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: Evelina

Azerbajdzjan låter som ett påhittat land...:P

2010-05-15 @ 00:15:28
URL: http://evelinalinnea.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback