The Oscars - Only in America

Höll mig vaken (ingen bedrift i sig för Richard, men ändå) för att glo på Oscarsgalan. Jag har inte sett alla filmer vars nomineringar fanns med (inte ofta man får tag i bästa kortfilmerna :P ) men de flesta inom kategorin "Bästa Film" har jag såklart knarkat för längesen.

Priset för bästa manliga biroll gick glädjande till den hemska dysken i "Inglourious Basterds", priserna för bästa kvinnliga biroll, huvudroll och manliga huvudroll har jag ingen koll på insatserna i än, men Sandra Bullock (som vann bästa huvudroll) ska jag spana in i filmen som tog henne dit inom några dagar. Jeff Bridges brukar vara bra så hans för bästa manliga var säkert okej, även om jag personligen hellre sett Morgan Freeman stå där framme. Men det gör inte så mycket. Kvinnliga birollen har jag enbart sett "Up in the air" som faktiskt hade två nominerade med i racet så där kan jag inte direkt heller uttala mig om vinnaren. ("Up in the air" är för övrigt en småtråkig film som är som bäst ungefär i mitten.)

Övriga priser kan ni kolla upp själva förutom ett visst pris som fick mig att gnissla tänder och sucka uppgivet...

Den tyngsta kategorin såklart, "Best motion picture of the year", som alltså ska gå till årets bästa film. Logiskt eller hur? Dessvärre märkte jag redan i snacket inför galan när de visade från röda mattan att det är som vanligt - USA är USA.

"The Hurt Locker" tog hem priset. Av fyra solklara anledningar:
1. Det är USA
2. Det är USA
3. Det är USA
4. Regissören är kvinnlig

Låter jag bitter? Helt fel. Jag bara säger som det är. Missförstå mig rätt, filmen är helt okej, men den har långt till att slå grymma filmer som "District 9", "Avatar", "Invictus" och "Inglourious Basterds". Den vinner ENBART för att det är USA vi snackar om som vill hylla sina hjältemodiga soldater. Kan det bli mer Amerikanskt? När det dessutom haussas upp allt mer att "för första gången kan en kvinnlig regissör vinna bästa film!!" så är det ju kört för andra filmer, hur mycket bättre de än är. Jag känner det som att de andra filmerna blivit totalt rånade. Only in America boys and girls, only in America..

"The Hurt Locker" handlar om en bombdesarmeringsgrupp positionerad i Irak. Och det är ungefär så det är. Om ni tror att det kommer att vara fart och fläkt och en film i klass med "Rädda Menige Ryan" så har ni skaffat hem fel film. Strax efter mitten av filmen nå'nstans så blir det äntligen lite action när huvudpersonen på eget bevåg ger sig ut på ett rätt galet enmanskorståg, men mycket mer spännande än så blir det inte. En av scenerna är fruktansvärt utdragen och jag funderade seriöst på att hoppa fram en bit i filmen för att jag ändå inte skulle missa något. På det hela taget är det ändå en helt okej film. Det visas med mer drama än action om hur det förmodligen ser ut för de stackars soldaterna som strider i Irak och den är såklart sevärd. Men mycket mer än så är det definitivt inte.

Se alla filmerna jag nämnt och skaffa er en egen uppfattning, men min egen favorit till årets film var glasklart "Inglourious Basterds" tätt följd av "Avatar" (en film som faktiskt levde upp till sin enorma hype).

På det hela taget har det varit ett grymt bra filmår som passerat och man kan bara hoppas att 2010 blir i närheten lika bra!


Until Next time,
Bye bye!


 

Inglourious Basterds: B B B B B
Avatar: B B B B B
District 9: B B B B
Invictus: B B B B
The Hurt Locker: B B B
Up in the air: B B


Kommentarer
Postat av: Sofia

Haha, yess. Bra humor it is (Y) Jomen visst, Glenn är lite fräckt :D! Men förresten, vart kommer alla fiskfördomar ifrån? Haha.



Haha, uschdå. Näe, kan jag väl inte påstå att jag är. Men det är av den enkla anledningen att jag inte är 18 än. På 18årsdagen sätter det igång, haha..



Mehehe, vad är det värsta buset du gjort? Lugn är bra (Y) Det är jag med, för det mesta. Ibland så.. ja.. ploppar det fram..



Hehe, fast ärligt talat så är jag inte jättemycket för såna sporter över huvud taget.. är bara uppvuxen med aik.. gått på matcher och allt vad det är. Men sen försvann intresset totalt :p Och det där med att de är dryga kan jag tänka mig.. det finns med många sportfånar som är... höhö. Tack :D (nä, det sved inte alls)



Shitpomfritt. Jag har tänkt på det också.. det blev lite för mycket. Inte bra, inte bra. Får ta och skärpa mig!



Förresten så kan jag hålla med om att Inglourious Basterds och Avatar är asbra filmer :D Fast Avatar är bättre...

2010-03-08 @ 18:07:27
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback