Killar, tjejer och romans

Okej, skriver ner detta nu mitt i natten istället för imorrn eftersom jag har det färskt i minnet och var osmart nog att stänga msn utan att ha sparat det som skrevs.

Diskuterade med Helena om diverse saker och kom in på tjejers och killars sätt att vara.
Notera att jag skriver en hel del ur egna tankar nu, men jag har flera vänner som jag vet skulle skriva under på det hela. I vilket fall..

Vi killar tycker ofta att tjejer är väldigt otydliga. Som jag förstår det är känslan ömsesidig åt andra hållet, vilket jag varken kan förneka eller bekräfta på något entydigt sätt. Däremot kan jag hålla med i ett avseende som vi kommer in på snart. Till att börja med vill jag dock belysa skillnaden i det enkla, generaliserande exemplet med hur killar kan uttrycka saker kontra tjejer.
Killen säger: "Jag vill ha glass"
Tjejen säger: "Det skulle vara gott med glass"
Tjejens uttryck betyder samma sak som killens, men är uttryckt på ett sådant sätt som får oss killar att bli tvungna att öppna kodboken och läsa mellan raderna, vilket komplicerar det hela. En kille vill gärna ha raka besked.
För egen del skulle jag säkerligen i exemplet ovan fråga om jag ska köpa glass, men i flera andra fall svarar killen förmodligen något hummande till svar och tänker sen inte mer på det hela medan tjejen går där och undrar varför det inte hände något mer av det hela ("Vad hände med glassen jag så tydligt sa skulle vara god? :S")

För att gå vidare på nästa ämne, att visa om man är intresserad av någon, så förflyttar vi oss till en helt vanlig utekväll.
Det finns i mina ögon fyra typer av killar:
1. De som sliskar runt och raggar öppet på allt och alla, dansar natten lång, hörs och syns, drar ner tjejer i sina knän och är allmänt övertydliga.
2. De som stegar fram till tjejen de är intresserade av och mycket självsäkert inleder en konversation med tydligt mål.
3. De som sitter vid baren eller i mindre grupper och samtalar allmänt med de som de är intresserade av utan att egentligen avslöja något och är sig själva, trevliga och inte klistrar på något eller öppet deklarerar några stora romantiska gester mot personen i fråga. Man pratar med henne lite extra, får henne att skratta och njuter av sällskapet i hopp om att hon ska se till vilken person man är.
4. De som inte gör något alls och bara sitter tyst i ett hörn och sneglar försiktigt då och då.

Själv skulle jag kategorisera mig närmast kategori tre. Dock innebär den varianten både för- och nackdelar.
Eftersom man inte avslöjar sitt intresse blir det också svårt för personen man samtalar med att förstå. Som jag sa innan så skulle jag snart komma in på att även vi killar kan vara otydliga och här är just det exemplet.
Grejen är att om det gäller personer som man har i sin vänkrets kan övergången från trevlig hemligt intresserad vän till trevlig öppet intresserad vän innebära en väldigt konstig stämning om man exempelvis jobbar på samma jobb, umgås vid alla fester eller går i samma klass. Å andra sidan, satsar man inget så vinner man heller inget. Det är en svår balansgång. Därför stannar man gärna vid att vara extra trevlig mot personen i fråga och hoppas att hon förstår det hela undermedvetet.

Oftast stannar det dock bara vid det trevliga pratandet. Vi använder inte det fysiska och uttrycksfulla, vilket gör att damen istället till sist förmodligen återvänder till de som för kvällen ger detta, kategori nummer ett.
Jag har all förståelse för att man vill dansa, känna närkontakt och hänga med de som verkar väldigt party och på G. Det är bara det att den kategorin fungerar bara just den kvällen och inte i längden. När ni börjar våga se bakom de som hörs och erbjuder kategori etts alla fasader så kommer ni att se oss som fortfarande sitter och ler vänligt och sparar på det som finns inom oss.
Vi slänger inte all den innersta kärleken och fysiska energin till höger och vänster, vi håller kvar den tills hon kommer som förtjänar den. Hon som sett längre än för kvällen och sett glimtar av någon som består. Hon kommer få allt inom oss, allt vi är, all kärlek, för det blir hon värd.

Så.. ni som undrar varför vi inte kastar oss upp på dansgolvet för att dansa med er, varför vi inte slänger ner er i knät och tar på er, varför vi inte slänger ur oss en massa raggningsrepliker och moves:
Det är inte för att vi inte vill dansa med er, tycker ni är oattraktiva eller allmänt ogillar er. Det är för att vi vill visa både er och oss själva respekt. Ni kommer få allt det andra när ni väl lärt känna oss, tro mig. Vi kan den delen också, men det ges inte till vem som helst.


Slutord: Våga se längre bort, bakom muren. Vi finns där.



Notera: Självklart sitter inte alla killar och drömmer om tjejer vid varje tillställning i smyg, ibland vill man bara vara ute och snacka allmänt och ha det trevligt, men nu har jag gett bilden av hur det kan gå till för oss som tillhör kategori tre.

Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback