Inför Eurovision - Del 1

Så var det då dags för Eurovisions inför-program! Jublar ni? Nja, inte jag heller. Men inte för att jag ogillar Eurovision i sak utan för att jag bävar, som vanligt, inför vilka hemskheter som vi kan tänkas få plågas av i år.

Inför-programmens "jury" var till en början bestående av en deltagare från respektive nordiskt land, men de senaste åren har endast en enda icke-svensk deltagare tagit plats i programmet, finländaren Tomas Lundin. I övrigt är det alltså numer idel svenskar av varierande kvalitet (i år Kayo, Marie Serneholt, Rennie Mirro och Lena PH). Förr var det intressant att höra vad de nordiska experterna tyckte, men numer skiter jag egentligen helt i vad experterna tycker eftersom alla utom en är svenskar och inte kommer med så intressanta infallsvinklar (Lundin är följaktligen den enda jag fortfarande tycker är lite rolig att lyssna på).

Jag ger betyg precis som de gör i programmet, 0-5.

Dåså! Då kör vi! Dags för första programmets första land och låt:


Moldavien - Ganska skön bas, men låten blir rätt snabbt tjatig. Definitivt gött tilltag att ha med saxofon i vilket fall! Själva melodin i övrigt är inte så varierad. Den är ju inte direkt värre än en viss platinablond artist som får alldeles för mycket plats i media och överhyllas (jag vägrar nämna hennes namn). Snarare tvärtom eftersom den låter lite retro, slutet av 90- början av 00-tal. En 2:a får den.

Ryssland - Öhm.. seriöst.. Rätt kasst. Inte bara för den usla engelskan utan för att det känns lite som stans sämsta bröllopssångare som till sist fått ett gig i större sammanhang. Enligt Lundin ska det vara ett humoristiskt bidrag, men jag kan inte se det komiska. Hade det gjorts mer seriöst och sjungits på ryska så hade det varit mer okej. Själva melodin är egentligen inte så dålig skall sägas, men det blir bara fel ändå. En 1:a blir betyget.

Estland - Förra året hade de en av tävlingens bästa låtar. I år har de bara en märklig låt som man rätt snabbt vill hoppa över. Förstår den inte riktigt. Händer nästan ingenting. Den bara är. Eller knappt det. Extremt trist. 1 poäng.

Slovakien - Inget större fel på alls. Känns inhemsk och har en helt okej melodi. Discodunket är inte så äckligt modernt som det skulle kunna varit, det låter också lite retro sådär och mer avskalat än klubbigt. Skön, bäst hittills, men inget fantastiskt. 3 points.

Finland - Hemtrevlig låt kan man säga! "Ärkefinskt" sa finländske Lundin om sitt hemlands bidrag och jodå, det känns. Tusen gånger bättre än förra årets fiolhemskhet som Norrbaggarna dessvärre vann med (men det är en skev speldosa också så det är ingen bedrift i sig). Och barfotadans, som hela ensemblen utövar, brukar ju alltid ge pluspoäng i tävlingsprogram (minns Amanda Jenssen t.ex.) Det är lite logdans och party, men inte heller någon superlåt generellt sett. Bättre än mycket annat skit på radio t.ex. 2 poäng.

Lettland - Dragspel inblandat, precis som i Finlands bidrag, men vad hjälper det när man har en skittrist låt? Det räcker så. 1 poäng.

Serbien - Horribelt och trist. Det enda positiva är blåsinstrumenten. I övrigt är det redo för Plus soptunna. 0 poäng.

Bosnien & Hercegovina - Inte bästa sångaren och engelskan är rätt kass, men i jämförelse med de flesta andra av kvällens bidrag hittills så är låten ganska bra. Inget jag skulle ladda hem däremot och jag skulle mycket hellre hört den på bosniska. 3 poäng.

Polen - Mera ren skit. Fet NOLLA. Snarare minus fem. Gräsligt uselt. Förmodligen ett av de sämsta bidragen någonsin. "Musikallåt" säger både Serneholt och Lena PH. "Fan inte till en musikal jag vill se" säger jag.


Jahopp, det var allt. Till största delen tragiskt, precis som jag var inställd på. Vi hörs nästa vecka i Richards schlagerbedömningscirkus!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Att vi Finland fick 2 poäng var ju generöst.



Typiskt i finska finalen att en finlandssvensk tjej från min hemby sjöng en västerländsk fin låt. Lite svenskt modern sound. Men kom 2:a. För i sista omsröstningen så tog karelen fram sitt sisu-saattana och röstade fram vinnarlåten med enstaka poäng. Perkele.

2010-04-28 @ 13:55:55
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback