Julafton, gårdagen

Så har julaftonen passerat igen. Snabbare och snabbare för var år. December försvann som ett jehu och puts väck är nu också julafton. Visst är det märkligt?

Jag steg upp runt lunchtid efter att kära lillebror fört en massa oväsen för att jag skulle vakna (ytterst snällt, tack så mycket). Åt sen en klen frukost, för att spara extra utrymme till julmaten, och såg färdigt på Greveholm lagom till Kalle Anka började. Jag är en så'n där som tvunget ska se Kalle Anka varje år, trots att jag börjat sucka åt flera av inslagen för längesedan. Tjuren Ferdinand är ett typiskt sådan't exempel... Bara för det ska jag en gång för alla göra en liten recension innan jag fortsätter med resten av gårdagens händelser:

- Tomtens Julklappsverkstad: Ett av inslagen som inte går att ogilla! Mysfaktor hög och julstämning på topp! Trots saker som rasar i golvet och flygplan som kör in i munnen så är tomtefar lika glad och mysig ändå.
- Kalle Ankas fotografiska expedition: Ryck-fågeln i denna film har jag alltid stört mig på (eftersom jag alltid är på Kalles sida och ogillar att fågelskrället jävlas med honom :P). Men Kalle är ju aldrig fel så det funkar.
- Askungen: Vackert och så, men ändå känns det lite segt på nå't sätt. Fast de klassiska replikerna med bal på slottet är ju inte att förakta :) Lite tråkigt att roligaste scenen där Jack och Gus ska skaffa smycken är bortklippt, men det hade ju tyvärr blivit för långt..
- Musses campingsemester: Min absoluta favorit. Inte direkt någon julstämning (precis som med de flesta inslagen) men rolig. Är Långben med går det liksom inte att misslyckas. Synd bara att det är nedklippt så att flera roliga saker missas.
- Lady & Lufsen: En av mina favorit-Disneyfilmer, så självklart gillar jag detta inslag. Romantiskt dessutom (Jaja, jag har en inneboende Don Juan/romantiskt fjant, det vet vi) och mysigt. På nå't sätt julmusigt i och med Bella Notte, fastän det inte direkt är juligt i sekvensen i övrigt.
- Djungelboken: Jag har inget emot Djungelboken egentligen, men just karaktären Mowgli har jag aldrig gillat så.. Haha, Bagheera och Baloo ska det va! Skippa Mansvalpen!
- Snövit & De sju dvärgarna: Min andra favorit. Glatt, mysigt, roligt, bra musik, fest! Trots att Snövit helt plötsligt tvunget ska in och förstöra sången med ett gällt ylande. Tur att Trötters gäspande tar överhanden och gnölet försvinner.
- Tjuren Ferdinand: Sgrumf.. vet inte om det är lönt att uttala sig, för då får jag väl en massa naturvänner på mig.. Men ärligt talat, Tjuren Ferdinand är bara sååååååååå tråkig. Det enda, ENDA, lite roliga är matadoren i slutet. Han kan få en egen serie.. Fick jag bestämma skulle Ferdinand väck och istället ersättas av att HELA Musses campingsemester samt hämta-smycke-scenen i Askungen. Tror att det tidsmässigt skulle gå ganska jämt ut.
- Robin Hood: Helt okej inslag, inte tröttnat totalt på den än, men det finns klart roligare scener i filmen än denna.
- Piff & Puff: Julstämning igen och ett av de bättre inslagen. Kommer jag nog inte tröttna på än på ett tag.
- Extragrejer: Inget att orda om. Alltid kul med lite nytt.
- Ser du stjärnan i det blå: Till de stämningsfulla tonerna är det dags att sträcka på sig och le lite i smyg åt att man sett igenom mystimmen ännu ett år.

SÅ, det var väl en fin sammanfattning? Jag måste erkänna att jag faktiskt bytte kanal när Tjuren Ferdinand började.. Jag pallade helt enkelt inte i år, det gick inte. "Men iiiinte Feeerdinand!". Fram till att Matadoren kom så blev det några minuters "Mythbusters" på Discovery. Hohoho, känn dig blåst Ferdinand!


Efter TV-högtiden tog jag tag i att göra äggtoddy (självklart MED konjak). Detta eftersom jag blev så sugen när jag såg drycken i "Ett päron till farsa firar jul" i förra veckan. Den blev mäkta god!
Så var det då dags att inta julbordet. Ett antal korvar, köttbullar, skinkbitar och annat mojs senare så slog jag mätt på Dublins julmusikradio på nätet och inväntade att övrig familj skulle tycka att det var lämplig tid för julklappsutdelning. Efter en stund tog vi plats i soffan. Trots att det är totalt onödigt nuförtiden så krängde pappa ändå på sig tomteskägg och tomtekläder och höjde stämningen ytterligare när det så var dags att langa fram paket.
Några timmar senare efter prat, lite lek osv. så började klockan bli sen och föräldrar gick och la sig. Jag själv hamnade framför datorn (otippat) ett tag och avslutade julaftonens natt med lite FM.


(Om ni undrar var granen är så står den till höger om fotografen på bild 1)


GOD JUL!


HELA Campingsemestern


Kommentarer

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback