Du gamla, du fria

Magnus Uggla i högtalarna och en långsam väntan på att klockan ska närma sig fyra så att jag kan cykla in till stan och träffa Henke utanför Systemet. Gick också just in på aftonbladets hemsida och ser att en mumsig bilaga säljs torsdag-söndag! "Ligabibeln", 164 sidor tjock, med info om alla ligor runtom i europa som startar snart! Lycka är inte så dyrt ibland. Nu ska vi se hur startelvan mot Finland ser ut...

Gustafsson

Nilsson, Mellberg, Majstorovic, Safari

Larsson, Svensson, Källström, Holmén

Berg, Elmander

Ser väl halvbra ut. Anfallsparet kommer ju ändå inte att se ut så när det väl gäller så det är inte så mycket att säga om, ganska väntat för denna match. Mittfältet var lite mer oväntat då jag trodde att såväl Elm som Chippen skulle få starta, men inget ont om Larsson och Holmén, gillar båda. Svensson har det egentligen sagts tillräckligt om, han håller klass i allsvenskan och funkar som defensiv mitt i landslaget numera, men offensivt har han tappat alltför mycket snabbhet för att vara något att bygga på under överskådlig framtid. Källström är helt enkelt extremt ojämn och har fortfarande mycket att bevisa, men likföbannat behövs han med sina egenskaper och är i mitt tycke opetbar på mitten. Nilsson som högerback är inte längre något tryggt att luta sig mot, men i brist på alternativ när Adam är skadad och Lustig är färsk så får han väl duga. Safari däremot är en glädje att se på vänstern! Chansen att Edman kommer tillbaka till fornstor klass är liten och Safari är absolut den jag ser som givne ersättaren i dagsläget. Mellberg? Orubblig för Gråskallen, utbytbar för mig. Inte det att han är dålig, men han är bara inte lika bra som han varit, samma där som med Nilsson och Svensson. Majstorovic är mer gjuten. Minns hur man klagade i början av hans landslagskarriär, men numer är han äckligt stabil med all sin fysik och erfarenhet. Sist ut har vi Eddie i målet! Mycket roligt att äntligen få se honom i action även om han knappast kommer vara något mer än nr. 2 bakom Isaksson. Båda är bra målvakter, även om Eddie säkerligen är säkrare med fötterna.
Så hur hade jag velat att det såg ut idag? Svårt, men snarare såhär:

Gustafsson
Mellberg, Granqvist, Majs, Safari
Elm R., Wernbloom, Källström, Chippen
Berg, Hysén

Kalla mig tokig, men ja, Mellberg på högerbacken. Jag menar, han har ju spelat där förut (VM 2002 t.ex.) och varför inte testa honom där nu? Alternativt skulle Sebastian Larsson kunna ta den positionen i och med konkurrensen på mittfältet, men jag ser inget fel i att testa gamle Mellberg på en nygammal position. Att Wernbloom ska spela ser jag som självklart, han är en ovärdelig spelartyp, en sort som det inte finns många kvar av idag, iallafall inte i Sverige. Skall också sägas att jag baserar truppen beroende på de spelare som Gråskallen tagit ut, annars hade Bajrami varit given att testas på vänsterkanten istället för Chippen. Hysén väljer jag enbart pga formkurvan och inte för att jag håller på Blåvitt. Elmander i all ära, men han har inte varit i landslagsmässig målform sen bragdmatchen mot Spanien i förra kvalet i princip. Det sägs för övrigt att Rasmus Elm är fotskadad, vilket förklarar att han inte är med i startelvan ikväll, men om nu så inte är fallet så bör han vara startmässig.
Låt oss bara hoppas att Gråskallen luftar truppen ordentligt i paus. Nytt blod är livsviktigt för framtida kvalsegrar.

Skål i förväg och heja Sverige!

Kommentarer
Postat av: gabbie

gps är bäst!!

2009-08-12 @ 20:56:39
URL: http://gabriellakarlsson.blogg.se/

Kommentera bums här:

Edert namn:
Bli stammis?

Mail:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback